Jason Bateman over het einde van Netflix’ Ozark

Een voormalig kindsterretje, bijna in vergetelheid geraakt en na een rol in culthit Arrested Development was-ie weer terug: Jason Bateman. Zijn misdaadserie Ozark is een hit op Netflix. Het laatste deel van het vierde (en finale) seizoen staat nu op Netflix. Tijd voor een eindstand met de 53-jarige acteur.

Entertainment
Dit is de goorste plek in je keuken…
Door Redactie
Entertainment
house of marley platenspeler pick up elpee
Marley in the house
Door Arno Kantelberg

Ozark gaat over financieel adviseur Martin Byrde (Jason Bateman) die ook nog even geld witwast voor een drug kingpin. Als het misloopt met z’n zakenpartner moet Martin’s familie halsoverkop verhuizen naar The Ozarks in Arkansas. Daar komt hij in contact met een lokale drugsdealer wiens werk hij verstoort. Dit alles terwijl hij doorgaat met witwassen, z’n familie bij elkaar moet houden en een FBI-agent hem in de smiezen krijgt. 

Verder laten we het spoilen even voor wat het is. Mocht je nog niet bij zijn met alle seizoenen. Hoofdrolspeler én producent van Ozark is Jason Bateman. Hij speelt dus niet alleen maar in comedy’s zoals cult-tv comedy Arrested Development en films als Horrible Bosses, The Switch en Game Night

Dat comedy-deel vergeet je direct na het eerste half uur. Samen met actrice Laura Linney, die zijn vrouw speelt, vormen ze een compleet immoreel koppel met een minder voorspelbaar plot dan je zou denken.

Je hebt alweer bijna vijftien jaar één van de meest stabiele carrières in Hollywood, dat is wel eens anders geweest.
“Klopt, tien jaar lang zat ik in een soort vagevuur met slechte tv-films en nietszeggende rollen. Maar nog steeds denk ik niet dat ik een household name ben hoor. Mensen herkennen mij wel, maar ik waan mij echt geen ster. Al kreeg ik er ooit wel één op Hollywood Boulevard, haha. Dat was wel even een ding.”

Hoe bijzonder is zo’n tweede kans, die begon met Arrested Development?
“Op zich niet heel zeldzaam, je moet ‘m alleen zien als tweede kans en daarop verder bouwen. Ik had ook de rol in Arrested Development kunnen aannemen en verder feesten. Rondrijden in m’n Range Rover en veel te veel feestjes afgaan. Of door die comedyserie proberen om die toegang tot nieuwe mensen uit te bouwen en kansen te gebruiken om jezelf te vernieuwen.”

Wat betekende Arrested Development voor je?
“Het is mijn belangrijkste rol ooit. Het zorgde voor een heropleving van mijn carrière en daar ben ik nog altijd enorm dankbaar voor. Dat Netflix meer wilde was een makkelijke ‘ja’, alleen met zo’n grote en bekende cast was het een heel gepuzzel met het draaischema.”

‘Mensen herkennen mij wel, maar ik waan mij echt geen ster’

Had je het succes van Ozark verwacht?
“Netflix geeft geen precieze kijkcijfers vrij, maar we weten precies wie de show kijkt, hoelang, hoeveel afleveringen achter elkaar en zelfs wanneer de meeste mensen ‘t op pauze zetten. Voor ons heeft dat waanzinnig uitgepakt, in tegenstelling tot veel andere tv-series waarvan ik deel uitmaakte en zomaar plots werden gecanceld.” 

Hoe moeilijk was het om steeds weer iets ‘over te houden’ voor een volgend seizoen?
“Ik heb de schrijvers erg op het hart gedrukt dat ze elk seizoen moesten beschouwen als een op zichzelf staand verhaal. Een film die we zeg maar in tien stukken hakken. Dat vind ik zelf altijd bevredigend, dat je na een seizoen ook echt naar iets toe hebt gewerkt en een einde krijgt. Met een begin, midden en een eind. Waar heb je anders je aandacht aan gegeven? Een eventueel vervolg behandelen we dan als een sequel. Een compleet ander verhaal.”

Wat trok je aan in de serie?
“Dat ik mijzelf  kon uitdagen met het maken van een vier 10-uur durende films. Ik was net klaar met twee films en wilde me uitdagen met iets uitdagends. Omdat ik in de serie erin speel, het produceer én een aantal afleveringen regisseer, had ik de mazzel dat ik het geheel aardig kon sturen. Daarom wilde ik ook dat de schrijvers all-out gingen. Niets bewaren voor een later seizoen, niet een karakter introduceren die pas in seizoen drie tot z’n recht komt of twee karakters die na een x-aantal afleveringen wel of niet bij elkaar komen.”

Ongeduldig?
“Haha, dat en het publiek is slim genoeg om die dingen op te pikken. Tegenwoordig heeft niet iedereen een reusachtige aandacht spanne, dus moet je ze meteen ‘pakken’. Geef mij alles wat je hebt en denk niet dat je van mij, als kijker, de luxe krijgt om dingen lekker luxe te bewaren voor een volgend jaar.”

De serie doet denken aan Breaking Bad. Een ‘nette’ man, gezin, drugs.
“Zeker en ik begrijp het ook wel hoor. Een normale man die zich inlaat met een groep gevaarlijke mensen en terechtkomt in iets buiten z’n normale werk. Ik mag hopen dat er overeenkomsten zijn tussen de series. Breaking Bad heeft het namelijk toch best lekker gedaan. Overeenkomsten zijn altijd wel te vinden, maar Martin kiest er echt al snel voor om deze wereld in te gaan, wordt gesnapt en moet snel schakelen om zijn hoofd – en dat van zijn familie – boven water houden.”

Ben je heel technisch als regisseur?
“Ja, tot op het fetisjistische. Ik vind beeld, toon en muziek als geheel bijna net zo belangrijk als het acteren. Om die ongemakkelijke en wat unheimische sfeer van Ozark neer te zetten moeten alle departementen samenwerken. Ik neem Top of the Lake als voorbeeld. Het geheel van acteurs, camerawerk, muziek en zelfs het geluidsontwerp dragen bij aan wat je als kijker voelt. Ik vind dat regisseurs dat te vaak vergeten en zich alleen bezighouden met de acteurs en de rest overlaten aan de hoofden van elk departement. Zonde.”

Toch maak je niet iets voor in de bios. Mensen kijken het onder verschillende omstandigheden.
(lacht) “Exact. Ik sprak hierover vorige week met een vriend van mij. De een kijkt het op z’n telefoon in de trein, de ander in bed of juist op het strand in de felle zon en weer iemand anderss op een grote flatscreen. Iedereen moet het kunnen zien en horen. Als je tegenwoordig iets maakt, dan kun je wel heel puristisch doen en met een vieze blik kijken naar mensen die in de trein je werk bekijken, maar zo is het nu eenmaal tegenwoordig. Dan kun je maar beter zorgen dat ze überhaupt iets kunnen zien én horen.”

‘Zoek niet naar die cheque of faam, maar naar meer verantwoordelijkheid’

Hoe spannend was het om iets wat je zelf grotendeels hebt gecreëerd, zo in één keer online te zetten voor de hele wereld?
“Dit gaat nu heel arrogant klinken en zo bedoel ik het absoluut niet, maar als ik kijk naar het werk van iedereen – script, acteurs, crew – dan klopt het gewoon. Aan mij om alles in goede banen te leiden, maar dat is het dan ook. Gewoon niets verkloten. Ik ben op niets anders ooit zo trots geweest als op Ozark. Als we het over werk hebben, hè. De legendarische Hollywood-regisseur Howard Hawks zei het goed: ‘Een goede film is vier goede scenes en geen slechte’. Dat lukt me steeds beter.”

Je hebt een carrière van inmiddels alweer meer dan 35 jaar. Is er ooit een strategie geweest?
“Toen ik startte absoluut niet. Daarna ben ik gelukkig gaan inzien dat ik goede kansen moest kunnen spotten én pakken. Of het nu een kleine of grote rol was. Maar ik haat het om té strategisch te werk te gaan. Ik denk niet dat dit goed is voor je creativiteit. Ik denk dat je het lang kunt volhouden als je niet op zoek gaat naar die grote cheque of faam, maar naar meer verantwoordelijkheid. Ik geloof dat dit de enige manier is om voor jezelf genoeg voldoening te blijven krijgen.”

Ozark

Wat is je het meeste bijgebleven van alle sets die je hebt gezien?
“Dat moet toch mijn eerste grote klus zijn geweest bij Little House on the Prairie. Dat was een groep acteurs die al bij elkaar was sinds de tv-serie Bonanza  uit de 60’s. Zo’n warme plek en het voelde heel erg als een familie. Dit klinkt zo ongelooflijk zoetsappig, maar het is mij altijd bijgebleven, omdat ik ook zeker veel verschrikkelijke sets heb meegemaakt. Dit zorgt ervoor dat, als ik wat invloed heb op een set, probeer om het zo aangenaam mogelijk te maken. Waar ook gescheld kan worden als het nodig is hoor, we zijn hier wel aan het werk en niet op een of andere gezapige retraite natuurlijk!”

Entertainment
Dit is de goorste plek in je keuken…
Door Redactie
Entertainment
house of marley platenspeler pick up elpee
Marley in the house
Door Arno Kantelberg

One thought on “Jason Bateman over het einde van Netflix’ Ozark

Comments are closed.