Vergeet vliegende auto’s, dit is Kawasaki’s blik op de toekomst

Op de Osaka-Kansai Expo 2025 zien we de opvolger van die ‘schattige’ én angstaanjagende Boston Dynamics robothonden, een mix tussen een motorfiets en robotpaard.

Kawasaki heeft zijn nieuwste innovatie onthuld: een viervoetige, berijdbare robot genaamd ‘CORLEO’. Dit futuristische transportconcept wordt volgende week gepresenteerd op Osaka-Kansai Expo 2025 en biedt bezoekers een voorproefje van hoe mobiliteit er in 2050 uit gaat zien. Talloze technologische innovaties van Japanse bedrijven presenteren hier hun visie op de toekomst.

CORLEO neemt het idee van ‘paardenkracht’ vrij letterlijk. Het vervangt wielen door beweegbare poten en hoeven, ontworpen om terrein te bedwingen dat geen enkele traditionele motorfiets aankan. Met de grootte van een motorfiets en een vorm dat iets tussen een wolf en een paard ligt.

Een ontwerp dat rechtstreeks uit een Philip K. Dick-boek lijkt te komen. De voorkant doet nog vaag denken aan de koplamp van een motor, terwijl de rest van de carrosserie een uitgesproken viervoetige vorm aanneemt. In plaats van wielen en banden rijdt de CORLEO op vier onafhankelijk bewegende robotbenen, die elk eindigen in een gespleten ‘hoef’ van slipvast rubber.

Swingarm

Wat vooral interessant is, is hoe Kawasaki zijn motorfiets-DNA in het ontwerp heeft verwerkt. Dit doen ze met de toepassing van het swingarmmechanisme – dat doorgaans wordt gebruikt om een ​​motorfietsframe met het achterwiel te verbinden en schokken te absorberen. Deze aanpassing stelt de robot in staat om stabiel door ruw terrein te navigeren, waardoor hij bergachtige gebieden en andere gebieden kan doorkruisen die ontoegankelijk zijn voor conventionele voertuigen.

En die gespleten hoeven zijn zo ontworpen om zich aan te passen aan verschillende oppervlakken – of het nu gras, grind of rotsachtig terrein is – en bieden grip waar traditionele banden zouden slippen. Elke poot is dan ook voorzien van een onafhankelijke aandrijfeenheid.

Terwijl de meeste futuristische concepten tegenwoordig standaard op accu’s werken voor die aandrijving, kiest de CORLEO voor een andere aanpak. Hij is uitgerust met een 150cc waterstofmotor die elektriciteit opwekt voor de vier benen. De waterstof wordt opgeslagen in een reservoir aan de achterkant van de machine, wat volgens het Japanse merk resulteert in een schone, stille werking – met alleen water als bijproduct.

Het prototype combineert technologieën van Kawasaki’s robotica- en motorafdeling. Dit is overigens niet Kawasaki’s eerste avontuur met robotdieren. In 2022 introduceerde het bedrijf al een robotgeit op een roboticabeurs, allemaal om een concept te geven voor toekomstige mobiliteitsoplossingen aantoonde. CORLEO maakt deel uit van Kawasaki’s bredere ‘ALICE’-initiatief (Accessible Linkages for Innovative and Comfortable Experiences), een studie naar transport in de (nabije) toekomst.

Future tech

CORLEO is meer dan alleen een robotconcept, het laat ook meer tech zien. Technologie die we waarschijnlijk al eerder op motorfietsen of andere vervoersmiddelen gaan zien. Zoals het navigatiepaneel aan boord, bij nachtelijke ritten projecteert het systeem verlichte markeringen op het terrein voor je, waardoor je pad wordt verlicht en de geplande voetstappen van de machine worden aangegeven.

Ondanks de indrukwekkende mogelijkheden heeft Kawasaki verklaard dat er op dit moment geen plannen zijn om de CORLEO zoals hierboven in productie te nemen. De robot blijft een concept dat laat zien welke kant Kawasaki op kan gaan in de komende paar decennia. Kawasaki Executive Officer Takashi Torii: “CORLEO is een compleet nieuw vervoermiddel dat Kawasaki’s motorfiets- en roboticatechnologieën combineert. Het is iets dat alleen een grote fabrikant in de zware industrie zou kunnen voorstellen.”