Kom je ook niet heel ver als je gevraagd wordt wat je wil voor kerst? Zeg desondanks nooit iets als ‘een fijne geur’. Dat is nu eenmaal veel te vaag. De kans dat je een goedbedoeld cadeau krijgt is groot, de kans dat het niet jouw ding blijkt te zijn, is nog veel groter. En dat is zonde van de geïnvesteerde tijd en van het geld.
Wat jij lekker vindt, weet alleen jij. Een ander heeft geen idee, en kiest in arren moede maar voor een geur die toevallig erg populair is. Of die wordt aangeprezen door een verkoopmedewerker. Of die toevallig in de aanbieding is.
Ook niet slim is het om aan te geven dat ‘oom Kees prima ruikt en dat jij die geur dus ook wel wil’. Een parfum ruikt bij iedereen anders. Dus wat bij oom Kees uitstekend werkt, kan bij jou compleet anders uitpakken.
Nog zo’n euh… instinker: ‘doe maar wat van merk X, dat is altijd goed’. Welnee! Een merk van aanzien heeft weliswaar een eigen geursignatuur, dus een soort handschrift, maar ze werken er ook aan om een zo breed mogelijk aanbod aan geuren op de markt te brengen. Zodat er voor elk wat wils is – kassa! Als jij het parfum X van geurhuis Y heel lekker vindt, betekent dat dus niet dat je parfum Z van dat merk ook lekker vindt.
Wat dan wel? Niks mis met een cadeaubon!