Hollands trots op haargebied

Zelfs in Miami weten ze: we moeten Keune uit Nederland hebben!

Toen we zo’n jaar of dertig geleden voor de eerste keer in Miami Beach op vakantie waren, wilden we per se bij de beste en coolste kapper van Zuid Florida een knipbeurt ondergaan. Hannah and her Scissors heette die kapsalon, gevestigd op Lincoln Road. Madonna – toen nog een echt grote ster en een voorbeeld voor veel meisjes – en tout bekend Florida was er vaste klant. 

Groot was onze verbazing toen deze wereldberoemde kapsalon producten gebruikte van het Nederlandse merk Keune. Als rechtgeaarde Nederlander waren we plaatsvervangend trots. We zijn het ook nooit meer vergeten.

Keune is een Nederlands merk dat inmiddels in meer dan negentig landen gebruikt wordt door de beste haarsalons. Keune-producten zijn ook alleen bij salons te koop, je vindt ze niet in de reguliere winkels. 

Keune is een merk met een rijke geschiedenis en een prachtig verhaal. Keune Haircosmetics, zoals het officieel heet, is een familiebedrijf dat al sinds 1922 bestaat en dat een aantal vernieuwende haarproducten ontwikkelde. Jan Keune, een Amsterdamse apotheker, richtte het merk op nadat hij een innovatieve permanent-vloeistof had geformuleerd en daarmee de eerste Europese fabrikant van dat product werd.

In 1951 trad zijn zoon George tot het bedrijf toe. Hem lukte het om Keune tot een wereldmerk te maken dat inmiddels wereldwijd in tientallen landen te koop is. (Onder zijn leiding werd in 1961 de haargel uitgevonden.)

Inmiddels is Keune een begrip, niet alleen in de wereld van de luxe haarsalons, maar ook in de modewereld, want het wordt bij de grote fashion weeks door veel haarstylisten gebruikt). Ook mooi is het dat Keune, tegenwoordig geleid door de derde generatie, nog niet zo lang geleden het predikaat B Corp ontving voor hun sociale en milieu-impact.

De speciale mannenlijn van Keune is genaamd 1922 by J.M. Keune. De prachtige blauwe verpakking verwijst naar oude apothekers-flessen, en dus naar het ontstaan van het merk. De deze week gepresenteerde collectie bestaat uit veertien speciaal voor mannenhaar ontwikkelde topproducten. Nederlands trots dus.

Hannah and her Scissors in Miami Beach bestaat inmiddels niet meer, Madonna is ook over haar houdbaarheidsdatum heen, maar Keune is sterker dan ooit tevoren.