De donkergroene trein met gele accenten arriveerde afgelopen maandag bij de grens waar China, Rusland en Noord-Korea elkaar ontmoeten. Deze trein bracht de Noord-Koreaanse leider Kim Jong Un richting Moskou, voor een gesprek met Vladimir Poetin, waarschijnlijk over wapenleveranties.
Kim Jong Un verlaat zijn land slechts hoogst zelden. Als hij dat toch doet, dan prefereert hij een gepantserde trein, net zoals zijn vader en grootvader deden. Vader Kim Jong Il had een goeie reden, hij had namelijk vliegangst. Saillant detail is dat deze Kim naar verluidt in zijn trein was toen hij kwam te overlijden aan hartfalen.
Opa Kim begon ooit met z’n treinhobby nadat hij van collega-dictator Josef Stalin een treinwagon kado had gekregen. Deze trip naar Rusland is de eerste buitenlandse reis van Kim Jong Un in vier jaar tijd. In 2019 trok Kim in zijn trein door heel China om uiteindelijk in Vietnam te belanden (waar hij de beruchte ontmoeting had met Donald Trump) – hij was 2,5 dag onderweg.
Wat weten we over de trein?
De trein van Kim’s vader, Kim Jong Il, was gigantisch, met een lengte van negentig wagons. De trein van Kim Jong Un is inmiddels gedecimeerd tot een geschatte eenentwintig wagons.
Er wordt gesuggereerd dat er in feite drie treinen reizen. Eentje om het spoor te controleren, en een volgtrein met het bewakingspersoneel.
De trein kan niet heel hard. Sterker nog, op de Noord-Koreaanse rails wordt een maximum snelheid van nauwelijks 45 kilometer per uur aangetikt. Ter vergelijking: de intercity tussen Den Haag en Eindhoven plankt ‘m moeiteloos naar 160 kilometer per uur.
Over het interieur van de trein weten we iets meer sinds er in 2018 een video vrij werd gegeven over een ontmoeting van Kim met Chinese overheidsfunctionarissen in de trein zelf. Wat meubels betreft deed het interieur denken aan een Beverwijkse Bazar anno 1992 – met name de paarse sofa’s gaven die indruk.
Hoe is de beveiliging?
Hoewel het regime geen details vrij geeft, wordt er aangenomen dat de trein van Kim Jong Un, net als de treinen van zijn voorgangers Kim Il Sung en Kim Jong Il, bepaalde beveiligingsmaatregelen heeft. De meeste informatie komt naar buiten via buitenlandse inlichtingendiensten en waarnemers.
1/ Bepantsering
Hoewel de exacte specificaties niet bekend zijn, wordt aangenomen dat de trein ten minste enige mate van bepantsering heeft om bescherming te bieden tegen mogelijke dreigingen van buitenaf.
2/ Beveiligingspersoneel
Er wordt aangenomen dat er zwaar bewapend veiligheidspersoneel aan boord van de trein is om de leider te beschermen.
3/ Geheime route
De reisroutes van Kim Jong Un’s trein worden strikt geheim gehouden, en de trein kan gebruikmaken van geheime spoorlijnen of alternatieve routes om de veiligheid te waarborgen.
4/ Communicatie
De trein zou zijn uitgerust met geavanceerde communicatiesystemen om contact te houden met het regime en veiligheidstroepen.
Zit Kim vaak in z’n trein?
Het is moeilijk om precies te zeggen hoe vaak Kim Jong Un zijn beveiligde trein gebruikt. Zijn reizen worden doorgaans aangekondigd nadat ze zijn voltooid of terwijl ze gaande zijn. De frequentie van zijn treinreizen varieert nogal, afhankelijk van de – internationale – politieke ontwikkelingen.