Ooit waren ouders de baas over de vakantieplanning. Maar in 2025 hebben kinderen steeds vaker het laatste woord. Uit recent onderzoek blijkt dat kinderen tussen de vijf (!) en zestien jaar een steeds grotere stem hebben in de vakantiebeslissing. Zo zegt 86% van de tieners actief mee te beslissen over de bestemming en geven ouders toe dat kinderen een doorslaggevende rol spelen.
Viva España
Kinderen weten donders goed wat ze willen op vakantie. Een zwembad, goed eten en lekker weer staan hoog op de lijst, en Spanje is dé nummer één bestemming onder kinderen. Waarom? Het land heeft de perfecte mix van zon, waterpret en eindeloze activiteiten. Van levendige stranden en waterparken tot een aansprekende keuken. Dat dit al sinds de seventies bekend is, hoor je hier in het Duits.
Maar de jongere generatie kijkt – mede door de sprookjesverhalen op Instagram – ook verder. Zo dromen veel tieners van Dubai vanwege de ‘mooie auto’s, grote gebouwen en filmpjes op YouTube’. Kiezen jongere kinderen voor Parijs vanwege Disneyland en de Eiffeltoren. New York staat hoog op de lijst van zowel ouders als kinderen, net als natuurverschijnselen zoals het Noorderlicht en de Niagarawatervallen.
Fly or drive?
Auto en vliegtuig blijven de meest gekozen vervoermiddelen voor gezinnen. Terwijl jongere kinderen, van vijf tot acht, een lichte voorkeur voor de auto tonen, blijft vliegen favoriet voor verre vakanties. Hotels en appartementen blijven de populairste verblijfsopties, terwijl kamperen anders dan je zou verwachten, minder geliefd is bij de jonge generatie.
Ook opvallend is dat het gezonde verstand zegeviert. Veel gezinnen kijken namelijk bewust naar vakanties die passen binnen hun budget, zonder in te leveren op comfort en beleving. Of het nu gaat om een budgetvriendelijk verblijf met extra kindervoorzieningen of een luxere vakantie waar alles inclusief is, gezinnen maken keuzes die ervoor zorgen dat het hele gezin kan genieten. Heb jij dat familiegevoel wat minder, dan vind je hier volop inspiratie.
Happy end
Veel kinderen willen vooral avontuur, zwembaden en entertainment, terwijl ouders rust (lees: geen gejengel) en natuur op prijs stellen. Maar uiteindelijk komen beide wensen samen: 64% van de gezinnen is het eens over de vakantiebestemming. Iedereen blij dus, een passend nummer voor in de auto of op Schiphol vind je hier.
Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door Panel Inzicht van zeven tot dertien februari dit jaar onder vijfhonders ouders, zowel alleenstaand als samenwonend, en vijfhonderd kinderen. De steekproef was representatief voor Nederlandse gezinnen met kinderen tussen de vijf en zestien jaar. In opdracht van TUI.