Zo beïnvloedt kleurgebruik jouw favoriete film

Hoe kleur een film compleet kan veranderen. Van Joker en The Hangover tot aan The Social Network en The Machinist.

Entertainment
UNSPECIFIED - CIRCA 1970: Photo of Kris Kristofferson Photo by Michael Ochs Archives/Getty Images
De man met de mooiste baard is niet meer
Door Arno Kantelberg
Entertainment
Het ongebreidelde enthousiasme van Jeff...
Door Jorrit Niels

Dit is er één voor de filmfans. Als je Joker hebt gezien, weet je dat één van de belangrijkste scènes is wanneer Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) in de metro is en op een bepalend moment verandert in de Joker. De hele scene ‘werkt naar één bepaald punt’, volgens cinematograaf Lawrence Sher. “Van de camerahoeken tot aan de belichting en kleuren.” Alles draagt bij aan de spanning van die scène.

Maar hoe doe je dat? Sher legt het stap voor stap uit in een deep dive van Vanity Fair. Sher: “Er was zeker de bedoeling om in deze film te proberen frames te creëren die vol spanning zaten. De kleuren in de film moesten een versterkt realiteitsgevoel geven van hoe de stad aanvoelde en de manier waarop we ze op film fotografeerden, ook al schoten we digitaal.”

Sher geeft een voorbeeld van hoe ze filmden als ze buiten waren en de nadrukkelijke groene tint wilden doorvoeren. “Als we buiten waren, zouden we natriumdamplampen gebruiken met oranje en een beetje groen. Als we binnen waren, gebruikten we mengsels van fluorescerende lampen hebben die nooit schoon wit licht gaven. Ze werden altijd gefilterd met een beetje groen.”

Sher’s uitleg is zo interessant omdat het je een beeld geeft van hoe kleur de filmervaring enorm kan beïnvloeden. Of het nu de stemming, stijl of zelfs het verhaal is. Extra bijzonder is dat veel cinematografen bekendstaan om hun eigen stijl, maar er zijn er niet veel die in meerdere genres en formaten kunnen werken zoals Lawrence Sher in de loop van zijn carrière heeft gedaan. Dit is de man die zowel The Hangover, Paul, Garden State én Joker heeft gedraaid. Bij elk van deze films gebruikt Sher de camera, belichting en kleur om iets suggestiefs en eigens te creëren.

Entertainment
UNSPECIFIED - CIRCA 1970: Photo of Kris Kristofferson Photo by Michael Ochs Archives/Getty Images
De man met de mooiste baard is niet meer
Door Arno Kantelberg
Entertainment
Het ongebreidelde enthousiasme van Jeff...
Door Jorrit Niels