Veruit de belangrijkste gebeurtenis in de geschiedenis van de amateurfotografie was de introductie van de Kodak #1 camera in 1888. Uitgevonden en op de markt gebracht door George Eastman (1854-1932), een voormalige bankbediende uit Rochester, New York.
In principe was het gewoon een eenvoudige boxcamera die werd geleverd met een rol film voor 100 foto’s. Wanneer de rol leeg was, werd de hele machine teruggestuurd naar de fabriek in Rochester, waar deze opnieuw werd geladen en teruggestuurd naar de klant terwijl de eerste rol werd verwerkt.
Hiermee werd fotografie toegankelijk voor miljoenen casual amateurs zonder specifieke professionele training, technische expertise of esthetische kennis. Om het gemak van het Kodak-systeem te benadrukken, lanceerde Eastman een reclamecampagne met de slogan: You press the button, we do the rest.
Het apparaat kostte slechts $25, ongeveer de prijs van een duurdere iPad in het geld van vandaag, wat hem in het bereik van de welgestelde middenklasse bracht. En het bood eenvoud. Toen Kodak in 1900 de Brownie introduceerde en deze voor een dollar verkocht, werd fotografie volledig mainstream. Het bedrijf domineerde de filmverkoop- en ontwikkelingsmarkt in de 20e eeuw en bracht zijn automatische camera’s succesvol op de markt als cruciaal voor het vastleggen van vluchtige momenten — thuis en op vakantie.
Revolutie anno nu: de drone
Het idee dat een gebeurtenis in snapshots kon worden vastgelegd, veranderde ook het gedrag van mensen. Bruiden begonnen hun bruiloften en diners zo te regelen dat ze er goed uit zouden zien op de foto’s. Mensen trainden zichzelf om de wereld door de ogen van de camera te zien.
De Brownie verkocht zo goed dat in 1905 maar liefst een derde van de Amerikaanse huishoudens een camera bezat. Maar de verkoop van digitale camera’s begon de verkoop van filmcamera’s in het begin van de jaren 2000 te overtreffen en Kodak kon het niet bijhouden zoals we allemaal weten. Ze vroegen in 2012 faillissement aan, maar bestaan nog steeds en verkopen film, zij het aan een veel kleinere markt.
Je kunt een soortgelijke shift ook vandaag de dag zien met drones. Net als de Kodak, Brownie en Polaroid, opent de betaalbare en toegankelijke drone een nieuwe markt. Opnamen die ooit het domein waren van professionals met helikopters of prijzige (en reusachtige) drones, worden die van amateurs – en amateurs experimenteren met opnamen waar de professionals nooit van hadden durven dromen. Fotografie wordt opnieuw geboren, ten goede en ten kwade.