Koolhydraten = dikmaker? Onzin!

Wil je afvallen? Snij dan per direct alle koolhydraten uit je dieet. Terechte uitspraken? Nee!

Koolhydraten en afvallen 1
Onderhoud
Dit kapsel staat elke man
Door Redactie
Onderhoud
Kerstsfeer met een kort lontje
Door Redactie

Sterker nog: koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron die we middels voeding binnen kunnen krijgen. Je hebt ze hard nodig om te functioneren, zeker als je ook fysiek wil presteren.

Doordat koolhydraten veel energie bevatten, is de caloriewaarde van dit type producten ook hoger. Een calorie is immers een meetwaarde voor de hoeveelheid energie in een voedingsproduct. Meer energie betekent dus ook een hogere caloriewaarde. Wanneer het lichaam meer energie (= calorieën) binnenkrijgt dan het kan verbranden, slaat het de overtollige energie op als vet.

Koolhydraten en afvallen

Koolhydraten vs. een goede balans

Aangezien veel koolhydraat-rijke producten dus veel energie bevatten, is het een logische gedachte dat koolhydraten de dikmakers zijn en verbannen moeten worden. Een overtuiging die niet juist is: een calorie-overschot is wat voor gewichtstoename zorgt. Kort gezegd: je kunt prima een boterham eten als lunch als je daar zin in hebt, zolang de totale hoeveelheid calorieën niet hoger is dan je dagelijkse verbranding. Hoe dit proces precies werkt, lees je hier.

Een onderzoek dat deze theorie ondersteunt is het rice reduction diet experiment. Deelnemers aan dit experiment aten tijdens de testperiode niks anders dan rijst en fruit: twee producten die bijna volledig uit koolhydraten bestaan. De groep verloor in de testperiode gezamenlijk meer dan 63 kilo. Hoe dat kan? Doordat ze tijdens deze periode in een negatieve energiebalans verkeerde.

Simpel gezegd: je kunt eten wat je wil, al bestaat je volledige dieet volledig uit pizza’s, zolang je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt over een x-periode, zul je afvallen. Dit is een keiharde natuurkundige wet en de enige legitieme benadering om vet te verliezen.

Laat die koolhydraten dus vooral in je dieet zitten (zeker als je veel sport of beweegt) en voeg daar voeldoende vetten en eiwitten aan toe. Een gezond en functioneel dieet sluit geen voedingsstoffen uit, maar ondersteunt een gebalanceerde inname van alle marcro-ingrediënten dat aansluit bij jouw doel. Kom je er zelf niet uit? Schakel dan een professioneel in die je op weg helpt.

Onderhoud
Dit kapsel staat elke man
Door Redactie
Onderhoud
Kerstsfeer met een kort lontje
Door Redactie