De filmische lens van fotograaf Liam Wong

Fotograaf Liam Wong, bekend om zijn filmische foto’s van nachtelijk Tokio, is terug met een nieuwe collectie stadsbeelden.

Kong, maar raakt ook Europa met bezoeken aan Londen, Parijs en Rome. Wong’s geboorteplaats Edinburgh is ook vertegenwoordigd in deze nieuwe publicatie, die verkrijgbaar was op crowdfundingssite Volume.

De fotograaf en voormalig art director van videogame-producent Ubisoft heeft de crowdfunding afgesloten, maar check ‘m binnenkort zeker in de losse verkoop op zijn site en in de betere boekenwinkels.

Neon-Noir

Wong pakt het serieus aan. Gewoon wachten op zonsondergang is niet genoeg. Wongs beslissing om na middernacht te fotograferen wordt onthuld in de griezelige eenzaamheid van zijn beelden, grotendeels leeggemaakt van het menselijk leven, behalve voor onder meer Japanse salarymen en taxichauffeurs. Zijn foto’s zijn visueel aantrekkelijk en toch met een ongemakkelijk gevoel.

Of we hebben teveel films gezien. Dat kan natuurlijk ook… Wong’s esthetiek is gebaseerd op sci-fi, cyberpunk, Japanse animatie en ‘neon-noir’, en wordt beïnvloed door zijn eerdere carrière in het ontwerpen van videogames. De fotograaf werkte eerder meer dan vijf jaar met Ubisoft als jongste art director en droeg bij aan games als Far Cry, maar koos enkele jaren geleden voor een carrière als freelancer.

After Dark

De filmische kwaliteit van Wongs werk komt vooral tot leven in zijn gebruik van een bredere beeldverhouding die vaak op film wordt gezien. Ze vallen op als dramatische spreads in het boek, dat is ontworpen door Volume’s Darren Wall.

Het fundamentele idee achter het nieuwe 176-pagina’s tellende boek van Liam Wong is dat ‘het echte leven net zo krachtig, bizar en interessant is als de dingen die we ons kunnen voorstellen’. Gesigneerde en verzameledities van After Dark, waaronder een met print, zijn nu beschikbaar om te financieren op de site van Volume. Je kunt ook prints kopen in de eigen online winkel van Wong en meer van zijn foto’s vinden op Instagram.

Beeld: Volume / Liam Wong