Lotus 2.0 – Britten presenteren eerste elektrische hyper-SUV

De wederopstanding van Lotus is nabij. Maar nee, het is helaas niet met deze Esprit met Roger Moore op de motorkap.

Toen Lotus in 2016 de plannen onthulde voor zijn eerste SUV, dachten we nog allesbehalve aan een volledig elektrische versie. Deze aankondiging kwam maar liefst tien jaar na de onthulling van het concept voor het crossover-model APX, dat de eerste SUV zou zijn die door het Britse sportwagenbedrijf werd gemaakt.

Althans, totdat ‘ie uiteindelijk werd gecanceld. Lotus heeft wat problemen gehad om de 21ste eeuw in te gaan. Dat is nu anders. Na een paar misfires showde Lotus gisteren officieel wat voorheen zijn Type 132 werd genoemd, nu de Lotus Eletre. Die niet alleen de eerste elektrische SUV van de fabrikant is, maar ook zijn eerste SUV, punt.

Straatlegaal

Als één van de weinige straatlegale auto’s ter wereld die in minder dan drie seconden van 0 naar 100 kilometer per uur kan gaan, wordt de Eletre door Lotus ook aangeprezen als ’s werelds eerste elektrische ‘hyper-SUV’. Een 350 kW-lader laadt het voertuig in slechts 20 minuten op voor een rijbereik van 400 kilometer. Met een maximaal bereik van 600 kilometer. Het is nog steeds niet zo snel als tanken, maar er zit schot in.

Het vermogen van de SUV is 600 pk, met dus een 0-100 tijd van minder dan drie seconden en een max snelheid van 260 kilometer per uur. De Eletre neemt de essentie van wat Lotus decennialang tot een krachtpatser in de industrie maakte en volgt de goede flow van hun eerste elektrische auto, de 2.000 pk sterke Evija, op met deze SUV. Duidelijk geïnspireerd en in lijn met die hypercar.

Race DNA

Het onmiskenbare dramatische exterieur van de Eletre leent zich voor het sportwagen-DNA van Lotus, maar het voertuig zelf heeft de bouw en rijeigenschappen van een SUV. Met vierwielaandrijving en verschillende rijmodi, waaronder Range, Tour, Sport, Off-Road, en Individueel.

Aerodynamisch autonoom

De Lotus Eletre is de eerste van drie lifestyle-EV’s die Lotus in de komende vier jaar op de markt brengt, die allemaal de ontwerpstijl van de Evija gebruiken. Het biedt ook een scala aan intelligente rijtechnologie, zoals alle benodigde voorbereidingen om autonoom te kunnen rijden en een ingenieuze aerodynamica die lucht dóór de auto heen manoeuvreert om de auto zo efficiënt mogelijk te maken.

Precies snappen doen we het niet voor wat betreft die aero, maar hopelijk wel als we de auto voor het eerst in het echt zien. Tot die tijd nemen we het maar van ze aan. De Eletre zal later dit jaar starten met de productie in de geheel nieuwe fabriek van Lotus in China. Er is nog geen prijs voor de snelle SUV aangekondigd.