In de Amsterdamse Bijenkorf heeft het Franse modehuis, de lente indachtig, een vrolijke face lift gegeven aan de pop-up store. Speciaal voor de nieuwe collectie (lente-zomer) van Louis Vuitton is er in het warenhuis een decor opgetrokken als een legpuzzel.
De ruimte van Louis Vuitton in De Bijenkorf lijkt een uitvergrote speeltuin met wanden en plafonds van ongelijke puzzelstukjes. Die XXL-stukken moeten de indruk geven dat je je in een 3D-puzzel bevindt – een doolhof van verlichte monogrambloemen, origami-vliegtuigen en cartoonprints. Wie goed kijkt, ziet zelfs kleiachtige structuren.
De collectie van Louis Vuitton voor de lente en de zomer is niet minder speels. Het Franse modehuis heeft voor die collectie goed gekeken naar de subcultuur van skaters uit de jaren negentig.
Lekker zo’n speeltuin. En we mogen ook weer cowboytje spelen.
Het Franse modehuis haalt de jaren negentig naar de twintiger jaren van deze eeuw. Daarmee zijn ze niet het enige modemerk dat rijkelijk plukt uit de nineties; eind vorig jaar kreeg de zogenaamde blokecore-trend ineens vleugels.
Maar Louis Vuitton houdt het wel Frans, dus met een zweem van Parijse romantiek, passend binnen het erfgoed van het huis, dat al sinds 1854 (!) luxe levert aan de liefhebber.
Louis Vuitton pop-up store in De Bijenkorf, Dam 1, Amsterdam.
LV CV:
Louis Vuitton werd in 1854 opgericht door, inderdaad, Louis Vuitton, een ambachtsman die zich in Parijs specialiseerde in het maken van koffers en handtassen. Het bekende monogram (LV) werd niet door Louis zelf bedacht, doch door zijn zoon Georges.
Inmiddels is Louis Vuitton – deels – naamgever van LVMH, het grootste luxeconglomeraat met bijvoorbeeld ook een knappe horlogedivisie. De omzet van het concern bedroeg in 2022 79 miljard euro. Dat is een indrukwekkend bedrag, maar nog indrukwekkender is de winst over dat jaar: 14 miljard euro – een record.