Jaloersmakende concept cars creëren is gemakkelijk. Een auto van concept tot massaproductie brengen is iets geheel anders. Laat staan als je er ook nog eens de gevestigde orde mee wil opschudden. Toch is dat precies wat Lucid deed met hun Air.
Maar wat te kiezen als je kijkt naar de uitvoeringen? ModMod reed de al bestaande Air in de achterwielaangedreven en financieel aantrekkelijke uitvoering. De Air Pure RWD is er vanaf €88.000, een stuk aantrekkelijker dan de eerdere vanafprijs van €115.000. Met een energieverbruik van slechts 13,0 kWh/100 km maakt het nieuwe instapmodel enorme indruk op het gebied van efficiëntie. Met een maximaal vermogen van maximaal 442 pk kan de Air Pure RWD in 4,7 seconden de 100 kilometer per uur bereiken en heeft de auto een actieradius van maximaal 747 kilometer.
Lucid Motors is op dit moment aanwezig in vier Europese markten: Duitsland, Zwitserland, Nederland en Noorwegen. Binnenkort komt daar ook de Lucid Gravity SUV in hun line-up bij. Een grote SUV van 5 meter lang, 2 meter breed en 1,66 meter hoog. En met een wielbasis van 3,02 meter is het absoluut riant. Geen crossover dus zoals tegenwoordig zo populair is. Maar een werkelijke full-size SUV met ruimte voor maximaal 7 passagiers.
Ondanks zijn omvang is het Lucid gelukt om de Gravity het grootste bereik ooit mee te geven voor een SUV. En dat lukt het Amerikaanse merk met motorversies die ‘meer dan 800 pk sterk zijn’, wat zorgt voor een 0-100 km/u tijd van zo’n 3,6 seconden. Het snelladen van de krachtige elektromotor gaat rap, want in slechts 16 minuten heb je tot 400 kilometer aan bereik.
Op twee wielen
Terug naar wat er nu al voorhanden is. Alleen aandrijving op de achterwielen voor de Air Pure zorgt voor de meest energie efficiënte EV die je nu kunt krijgen. Geen enkele andere EV-fabrikant komt in de buurt van het energieverbruik van de Air. In simpele termen, de grote luxe sportlimousine verbruikt minder elektriciteit dan een bescheiden Fiat 500e. Verbijsterend. Nog meer voorbeelden nodig? Hij gaat efficiënter om met de energie dan de populaire Hyundai Kona. Dit doet ‘ie met een batterijpakket van 84 kWh, wat 4 kWh minder is dan zijn voorganger.
Het gebruik van een kleinere batterij lijkt misschien een vreemde manier om de efficiëntie te verhogen, maar de nieuwe unit heeft ook de warmtepompfunctie die voor het eerst werd aangetroffen op hun topmodel: de Air Sapphire. De nieuwe technologie helpt energie te besparen en zorgt ervoor dat de auto een uitstekend bereik heeft, zelfs bij koud weer.
Dankzij deze veranderingen heeft de nieuwe Air Pure een bereik van maximaal 747 kilometer en een verbruik van maar 8,5 kilometer per kWh. CEO van Lucid Motors, Peter Rawlinson: “Lucid Air is de belichaming van onze meedogenloze aanpak van optimalisatie, waardoor de Air Pure minder elektrische energie verbruikt dan enig ander voertuig voor elke reis van A naar B.”
In eigen huis
Het geheim ligt in de naleving van het merk om zo min mogelijk ‘gemakkelijk’ in te kopen. Alles in eigen huis houden: dus platform, motoren en transmissie. En ook al is het niet het topmodel qua snelheid, er is méér dan genoeg spanning. De besturing is ontspannen bij lage snelheden, maar doe er wat snelheid bij en hij komt tot leven. Direct en zonder gevecht, we hebben het geprobeerd in de bergwegen tussen München en Oostenrijk.
Terwijl je je voortbeweegt in een ruime cabine, met een limousine-niveau aan ruimte, voor én achter. De ruimte op de achterbank is indrukwekkend en qua afwerking komt het overeen met wat je in de Duitse concurrenten tegenkomt. Ook hier veel touchscreens, maar gelukkig ook net genoeg fysieke knoppen om de balans te houden.
En dat met looks die opvallen zonder overdreven overdadig over te komen. Dat concept car-achtige heeft de Air behouden. Een auto die maar iets langer is dan Porsche’s elektrische Taycan, maar vanbinnen net zo ruim is als de S-Klasse van Mercedes-Benz.
Ja, er zijn veel nieuwe aanbieders op het gebied van EV’s, maar negeer Lucid op eigen risico. Met ‘maar’ 442 pk is de Air Pure RWD voor Lucid dan de ‘instapper’, maar het legt de lat hoog.