Expansiedrift – Lucid landt in Genève met de Gravity en Air

De Amerikaanse autofabrikant liet in Genève voor het eerst de Gravity zien. De elektrische SUV met ’s werelds grootste actieradius.

Autobeurzen bewegen mee met hun tijd. Waar vroeger de ene na de andere primeur zijn opwachting maakte, bepalen automerken nu vaak zelf hun moment om hun nieuwigheden naar buiten te brengen. Maar het Amerikaanse Lucid Motors toog naar de Geneva International Motor Show 2024 om hun Europese expansiedrift kracht bij te zetten.

Lucid Motors is op dit moment aanwezig in vier Europese markten: Duitsland, Zwitserland, Nederland en Noorwegen. In deze landen heeft het merk zes Lucid Studios gebouwd. Om zowel het belang als de betrokkenheid bij zijn Europese activiteiten te onderstrepen, is Lucid van plan om in 2024 nog eens vier studio’s te openen. Daarnaast is het merk van plan om het Europese Lucid-servicenetwerk aanzienlijk uit te breiden, zowel met vaste locaties als mobiele oplossingen.

Behalve de plannen showden ze in Genève ook hun aanstaande SUV, de Gravity, voor het eerst op Europese bodem. Met daarnaast twee nieuwe versies van hun luxueuze sedan, de Air.

Laten we beginnen met de SUV, hun kunststuk van de beurs. Of, zoals ze hem zelf aanduiden, de SUV met de grootste actieradius ter wereld. Hoeveel dat is: op een volle lading moet je zo’n 708 kilometer ver komen.

Lees ook: Wanneer kunnen we het stuur uit handen geven?

Gravity

De Lucid Gravity SUV is 5 meter lang, 2 meter breed en 1,66 meter hoog. En met een wielbasis van 3,02 meter is ‘ie absoluut riant. Geen crossover dus zoals tegenwoordig zo populair is. Maar een werkelijke full-size SUV met ruimte voor maximaal 7 passagiers.

Ondanks zijn omvang is het Lucid gelukt om de Gravity het grootste bereik ooit mee te geven voor een SUV. En dat lukt het Amerikaanse merk met motorversies die ‘meer dan 800 pk sterk zijn’, wat zorgt voor een 0-100 km/u tijd van zo’n 3,6 seconden. Het snelladen van de krachtige elektromotor gaat rap, want in slechts 16 minuten heb je tot 400 kilometer aan bereik.

Het was de bedoeling om de Gravity al hier te hebben, maar door onder meer de pandemie gaat de Gravity eind 2024 in productie. Eerst is de VS aan de beurt, waarna Nederland snel volgt. De Gravity is een waardige toevoeging naast de luxueuze Air sedan. Qua ontwerp is de Gravity vol met zachte rondingen en golvende lijnen. Het aerodynamische profiel verbergt op vakkundige wijze een langwerpige cabine en zorgt voor een algehele vorm die strak is. Een thema dat doorloopt tot aan de achterkant van de auto: een scherp gehoekte C-stijl lijkt op een pijl die vooruit schiet. Lucid zegt dat het streeft naar een luchtweerstandscoëfficiënt van minder dan 0,24, wat onovertroffen is door welke andere SUV met drie rijen die momenteel te koop is. En vraag je je af waar die luchtweerstandscoëfficiënt goed voor is? Hoe lager, hoe efficiënter je rijdt.

Air Pure

De al bestaande Air krijgt een achterwielaangedreven en financieel aantrekkelijke uitvoering met de Air Pure RWD (vanaf €88.000). Met een energieverbruik van slechts 13,0 kWh/100 km maakt het nieuwe instapmodel enorme indruk op het gebied van efficiëntie. Met een maximaal vermogen van maximaal 442 pk kan de RWD in 4,7 seconden de 100 kilometer per uur bereiken en heeft de auto een actieradius van maximaal 747 kilometer.

Air Sapphire

In Nederland moeten we hier nog even op wachten. De Air Sapphire is vanaf het derde kwartaal verkrijgbaar. Het topmodel is uitgerust met een driemotorige aandrijflijn en een totaal vermogen van 1.215 pk. Deze krijgt je in minder dan twee seconden op de 100 kilometer per uur en de topsnelheid ligt op 330 kilometer per uur. En zelfs met deze monsterlijke specs is de actieradius nog steeds een nette 700 kilometer. Mits je die 0-100 tijd niet elke 500 meter gaat uitproberen. De Nederlandse vanafprijs wordt €255.000.