4 Manieren om je relatie met voeding te verbeteren

Sporten kan enigszins helpen, maar afvallen óf spiermassa aankomen komt in de basis neer op het verbeteren óf veranderen van je relatie met voeding.

Relatie met voedig

Zo ligt obsessie of zelfafkeuring op de loer wanneer je één van deze twee processen aangaat. Door de onderstaande punten onderdeel te laten worden van je proces, zul je de kans op negatieve gevoelens en daaruit voortvloeiend negatieve keuzes en gedrag, verkleinen.

1. Sluit je favoriete eten niet uit

Het heeft geen enkel nut om je favoriete eten uit je leven te bannen. Wat je niet mag, is namelijk precies hetgeen je wél wil. Een wijsheid die we allemaal als kind al hebben geleerd.

Maak liever gezonde voedingskeuzes die je lekker vindt én gun jezelf af en toe je lievelingsmaaltje. Als je mentale gezondheid niet op orde is, zul je ook geen lichamelijke successen boeken. Betekent dit dat je af en toe helemaal los moet gaan met een cheat day? Nee, dat ook weer niet. Wat wel de juiste aanpak is, lees je hier.

2. Eén brownie maakt je niet dik

In plaats van je zorgen te maken over het niet kunnen weerstaan van die brownie die als traktatie langskwam op werk, kun je beter focussen op het vinden van een goede balans in je totale dieet over een langere periode. De impact van één slechte keuze is verwaarloosbaar. Geniet er liever van zonder schuldgevoel en focus daarna weer het het proces, dan komen de resultaten vanzelf wel.

Relatie met voedig

3. Laat angst niet je keuzes beïnvloeden

Koolhydraten zijn niet slecht voor je (x miljoen uitroeptekens)! Sterker nog: koolhydraten zijn de benzine waarop je volledige systeem draait. Zonder voldoende koolhydraat-inname kun je niet functioneren, laat staan aan een krachtig lichaam bouwen. Zonder koolhydraten kun je ook niet duurzaam afvallen: lamlendigheid ligt op de loer wanneer je koolhydraten uit je dieet bant en drie keer raden wat je gaat doen wanneer je niet goed in je vel zit? Eten.

Hetzelfde geldt voor suikers. En vetten. Biologische voeding heeft ook weinig gezondheidsvoordelen, fasting zorgt niet per se voor betere resultaten en zonder vlees kun je hartstikke sterk worden. Met vlees overigens ook. Laat je niet gek maken en kies liever voor een gevarieerd dieet dat aansluit bij je doel, startpunt, behoefte, lichaamstype en het behouden van mentale gezondheid.

4. Overdreven restricties zijn niet nodig

Zoals de bovenstaande drie punten al aangeven: jezelf van alles ontzeggen, gaat geen succes opleveren. Wanneer je trek hebt, is het een teken om te gaan eten. Wanneer je alleen maar meuk eet, vliegen je doelen het raam uit. Als je jezelf van alles ontzegt, zul je het proces niet langdurig volhouden. Zoek naar een balans die voor jou werkt. Dat is de kunst.

En vergeet niet: wat je doel ook is, je verdient het om van eten te genieten.