De meest bijzondere samples in de muziek – Deel 2

Een tweede ronde met bijzondere songs die misschien helemaal niet zo origineel zijn!

Een tijdje geleden gaven wij jou al enkele voorbeelden van bekende samples in bekende songs. Soms zit je lekker naar muziek te luisteren en denk je: hé, dat komt mij wel heel erg bekend voor. En dat is natuurlijk niet geheel onlogisch. Net als met elke kunstvorm inspireren ook muzikanten elkaar. Songs, en dan vooral melodieën, gitaarriffs, refreinen, lyrics enzovoorts, zijn vaak hevig geïnspireerd door anderen. Zelfs de meest bekende muzikanten spelen leentjebuur bij anderen. Vaak niet zozeer omdat ze geen inspiratie hadden, maar vaak juist uit adoratie en/of eerbetoon. Elkaar kopiëren, mits toestemming gevraagd uiteraard, is helemaal niet zo vreemd. Of, zoals Dave Grohl van Foo Fighters al eens zong: “But in the end, we all come from what’s come before.”

We hebben een aantal nummers voor je op een rijtje gezet, waarvan je vast wel eens hebt gedacht: hé dat ken ik ergens van. Songs met een sample, maar dan in een nieuwer/moderner/bekender jasje gestoken. Of songs waarvan je niet eens wist dat dit bekende melodietje, zinnetje of riffje al veel langer bestond. Komen ze!

Vera Hall  – Trouble So Hard

De bekende muzikant en alleskunner Moby staat bekend om het gebruiken van samples. Sterker nog, hij gebruikt in elke song wel een geluid, zanglijn, riff of stukje uit andere muziek. Niet zozeer om te jatten, maar meer uit inspiratie en respect. Zijn wereldhit Natural Blues uit 1999 – met die enigszins creepy clip – is natuurlijk volledig gebouwd om de sample: “Ooh Lordy, troubles so hard”. En dit komt uit de gelijknamige song uit 1937(!) van Vera Hall, een Amerikaanse folk en blueszangeres.

Bill Withers – Grandma’s hands

De schitterende song Grandma’s hands van Bill Withers uit 1971, is een mooie ode van de zanger aan zijn oma Lula. Kleine Bill werd door haar vaak meegenomen naar de kerk van oma en er werd veel gezongen. Iets dat hem inspireerde en waarvan hij veel leerde. Je moet heel goed luisteren naar de allereerste beginklanken van Grandma’s hands en Bill’s geneurie en dan weet je meteen waar Blackstreet hun sample vandaan haalde voor het begin van No diggity.

Een piepjong Metallica tijdens de ‘Ride the Lightning Tour’, 1985. Foto: Ross Marino/Getty Images

Metallica – For Whom the Bell Tolls

Even iets heel anders dan! De metalheads van Metallica maakten in 1984 het album Ride the Lightning en daarop staat het krachtige For Whom the Bell Tolls, een geweldig nummer met een heerlijk opbouwende intro van pak ‘m beet twee minuten. In dat nummer – min of meer op de achtergrond – zit een riffje/melodietje en dat hebben de heren a.k.a professionele beroepsmalloten van de Bloodhound Gang gebruikt voor hun hit Mope.

Gek op muziek? Check dan deze muziekdocumentaires

Angelo Badalamenti – Laura Palmer’s Theme

In 1990 zat iedereen aan de buis gekluisterd om naar de serie Twin Peaks van David Lynch te kijken. De thriller rondom het mysterie wie nou toch Laura Palmer had vermoord. De themesong was het evenzo mysterieuze Laura Palmer’s Theme van de Amerikaanse componist Angelo Badalamenti. Moby – daar hebben we hem weer – vond dit wel een goed startpunt voor zijn wereldhit Go. Weliswaar is de sample iets versneld, maar duidelijk herkenbaar.

Loleatta Holloway – Love Sensation

Loleatta Holloway was een Amerikaanse zangeres die bekend wereldfaam vergaarde met disconummers als Hit and Run en vooral Love Sensation. Uit dat nummer uit 1980 komt de welbekende kreet “It’s such a good vibration!” en dat inspireerde het onderbroekenmdoel slash ‘rapper’ ‘Marky Mark’ Wahlberg voor zijn grootste (en volgens ons enige) hit: Good Vibrations. Wahlberg richtte zich vervolgens op acteren, wat hem gelukkig beter afging.