Dit zijn de meest controversiële acts op het Songfestival

Een klaarkomende Finse vrouw, een Maltese op skippybal en een Australische gast die zijn milk gaat shaken: zet je maar schrap!

Op 17 mei vindt het 69e Eurovisie Songfestival plaats. Daarvoor, op dinsdag 13 en donderdag 15 mei, zijn er twee halve finales. Bij deze semi’s tellen alleen de stemmen van de kijkers, er is geen vakjury – die laat pas in de finale van zich horen. Daarom zijn er weer volop acts die met humor of door te provoceren de kijker willen bewegen om op ze te stemmen. Dat levert niet noodzakelijkwijs goede nummers op, maar wel vermakelijke televisie.

Dit zijn de vijf kleurrijkste inzendingen:

Australië /  Go-Jo met Milkshake Man

Milkshake Man werd deels geschreven door de zanger Go-Jo zelf. De tekst van het uptempo synthesizernummer zit vol dubbele bodems en seksuele verwijzingen. Het nummer bevat ook wat Frans. Go-Jo ziet het nummer als een omroep om ‘de kleurrijkste versie van jezelf te ontdekken’. Go-Jo, groot op TikTok, brengt het nummer met de energie (en dancemoves) van Benson Boone.

Eerder was de milkshake al de inspiratiebron voor dit geweldige nummer:

Malta / Miriana Conte met Serving

Vanaf uiterst katholieke eiland komt het nummer ‘Serving’, oorspronkelijk getiteld ‘Kant’, dat wordt gezongen door de Maltese zangeres Miriana Conte. Er was veel controverse rond het nummer want Kant speek je uit als cunt. Kant betekent overigens in het Maltees ‘zingen’. Serving cunt is echter ook een uitdrukking die wordt gebruikt om een goedgebekt en zelfverzekerd persoon te beschrijven in de queer en drag cultuur.

Nadat de Britse omroep bezwaar maakte tegen de titel, verbood de EBU het gebruik van de term kant en eiste wijzigingen in de tekst van het lied. In de nieuwe versie is het woord kant weggelaten en vervangen door ‘aahh’. Op het toneel brengt Conte een groot deel van het nummer wippend op een skippybal door.

Estland / Tommy Cash met Espresso Macchiato

De Italianen kwamen in opstand tegen het nummer ‘Espresso Macchiato’ van de Estse rapper en zanger Tommy Cash – die eigenlijk Tomas Tammemets heet. Er was vooral bezwaar tegen de tekst van het dancepopliedje. Die gaat over spaghetti, maffiafiguren en andere stereotypen die geassocieerd worden met de Italiaanse cultuur. Vanuit diverse Italiaanse hoeken is de European Broadcasting Union (EBU) verzocht het lied te diskwalificeren vanwege deze ‘beledigende’, karikaturale inhoud over Italië en Italianen. Maar dat is niet gebeurd. De maker zelf ziet het juist als een ode aan Italië.

Finland / Erika Vikman met Ich Komme

De Finnen hebben, na jarenlang steevast in de achterhoede van het ESC te belanden ontdekt dat originaliteit loont. Dat begon met de overwinning in 2006 en met de tweede plaats van Käärijä met de Europese megahit Cha Cha Cha in 2023 – meer daarover lees je hier.

Nu treedt de Finse zangeres Erika Vikman aan met het nummer ‘Ich komme.’ De tekst weerspiegelt ‘de blijde boodschap van plezier, extase en een staat van trance’ en ‘de structuur weerspiegelt seksueel genot en het bereiken van een orgasme’. Zo lopen dus dit jaar de Finse hazen. Het nummer over klaarkomen kwam al op nummer twee in de Finse Singles Chart. Vikman, zie ook openingsbeeld, gaat – in alle opzichten – als een raket, zo laat de video zien.

Zweden / KAJ met Bara bada bastu

Het Zweedse trio KAI zingt in een Fins/Zweeds dialect over de Finse saunacultuur. KAJ is een muziek & comedygroep en het aanstekelijke nummer wordt grappige manier gebracht. Ze wonnen de Zweedse voorronde met de meeste stemmen in de geschiedenis van de competitie ooit. Het is een heel ander soort liedje dan de verantwoorde popnummers dat Zweden andere jaren naar Eurovisie stuurt. Het nummer bereikte de eerste plaats in zowel Finland als Zweden. Staat op een bij de bookmakers.