Marketing Report heeft, in samenwerking met drie gerenommeerde onderzoeksbureaus, onderzocht welke merken in Nederland het meest invloedrijk zijn. Daar is voor 2024 een top honderd uitgerold.
De criteria waren Innovatiekracht, Uitstraling, Bijdrage aan de Maatschappij, Advertentiedruk, Mediadruk en Kracht en Kwaliteit.
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten anders naar merken zijn gaan kijken. Niet langer is een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs bepalend. Consumenten verwachten daarnaast ook dat merken zich inspannen voor samenleving, milieu en inclusiviteit. Ook wil de consument door een merk geïnspireerd worden.
Bas Vlugt, oprichter Marketing Report laat weten op de eigen site: “Een mooi moment dat we nu dan de Merken100 naar buiten brengen, gebaseerd op een schat aan data. Prachtig om te zien hoe merken scoren op de verschillende variabelen. Neem een relatief jong merk als Marcel’s Green Soap. Dat merk staat op positie 42, gebaseerd op zeer hoge scores op Bijdrage aan de maatschappij, Innovatiekracht, Uitstraling en Kracht en Kwaliteit. Een hoge top tien notering wordt voorkomen door een lage score op Advertentiedruk en een zeer lage score op Mediadruk: dit merk lukt het vooralsnog niet, of streeft het niet na, om veel in de media te komen middels free publicity. Je kunt het ook omdraaien: heel knap hoe invloedrijk het merk Marcel’s Green Soap is met weinig inzet van advertising en vrijwel geen PR. Een autonoom merk dat een motor heeft in vooral het product en de verpakking zelf.”
De onderzoekers
Drie onderzoeksbureaus waren bij de samenstelling van de lijst betrokken. Een ervan is Nielsen, wereldwijd marktleider in het meten van advertentiebestedingen op merkniveau. Het bureau heeft van alle 250 genomineerde merken vastgesteld wat de advertentiebestedingen zijn. Dit zegt iets over de kracht waarmee merken zichzelf in de markt zetten en presenteren.
Ook van de partij was Media Info Groep, in Nederland de autoriteit op het gebied van mediamonitoring. Voor de Merken100 2024 heeft Media Info Groep voor alle 250 genomineerde merken in kaart gebracht met welke kracht ze in de media verschijnen, in welke media en wat het sentiment van de berichtgeving is. En Markteffect heeft voor de Merken100 2024 een zeer omvangrijk consumentenonderzoek uitgevoerd. Alle 250 genomineerde merken zijn aan gemiddeld honderd consumenten voorgelegd. Deze consumenten hebben over de genomineerde merken tien vragen beantwoord.
De eindlijst
Dit is top 25 merken in 2024. En we tellen af naar de toppositie…
25 Honda
24 Philips
23 Netflix
22 Grolsch
21 Adidas – kijk ook eens hier
20 Rituals
19 Cool Blue
18 BMW
17 Heineken
16 Tui
15 Nivea
14 ANWB
13 Volvo
12 Volkswagen
11 Disney
10 HEMA
9 Lidl
8 Mercedes
7 Bever
6 Always
5 Samsung
4 Bol
3 Dirk van de Broek
2 Albert Heijn
En de winnaar is:
1 IKEA