Het Nederlandse G-Star blijft verrassen en zichzelf opnieuw uitvinden. Knap, want inmiddels is G-Star al 36 jaar trendsettend en innovatief als het gaat om denim. Gisteren werd bekend dat G-Star het ontwerpersduo Botter (Rushemy Botter en Lisa Herrebrugh) heeft aangesteld als creative directors van G-Star’s premium collecties. Een te gekke zet, want Botter heeft zich de afgelopen jaren internationaal stevig op de modekaart weten te zetten. De shows die Botter in Parijs presenteerde, kregen steevast veel positieve feedback. Terecht, want de avant-gardistische mode van Botter is helemaal van nu en draagt tegelijk een boodschap uit.
Duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid (klimaatverandering, de vervuiling van de oceanen, genderneutraliteit) zijn belangrijk voor het duo, net als de postkoloniale relatie tussen Europa en het Caribisch gebied, ingegeven door Rushemy’s Dominicaans-Curaçaose roots.
Botter gaat zich vooral bezighouden met de RAW RESEARCH-lijn van G-Star, die dankzij hun komst nieuw leven wordt ingeblazen. Dit vernieuwende en experimentele sublabel werd in 2016 geïntroduceerd door de toenmalige Italiaanse designer Aitor Throup. Botter zal het label verder uitbouwen; hun eerste collectie voor G-Star wordt deze zomer gepresenteerd tijdens Paris Fashion Week. G-Star noemt de samenwerking een perfecte match. Dat kunnen wij alleen maar beamen. De toekomst van denim is bij Botter en G-Star in uitstekende handen. We kunnen niet wachten tot juni.
Eerdere G-Star ontwerpers
Botter treedt bij G-Star in de voetsporen van onder anderen Pharrell Williams, Aitor Throup, Walter Van Beirendonck en Marc Newson, die ook verantwoordelijk waren voor een aantal bijzondere collecties. Met de herintroductie van de toonaangevende RAW RESEARCH-collectie krijgt Botter de opdracht om een vernieuwende blik op denim te brengen, die zal doorwerken in zowel de heren- als damescollecties.
Wie zijn de ontwerpers?
Rushemy Botter studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en werd begeleid door modeontwerper Walter Van Beirendonck. Lisa Herrebrugh, cum laude afgestudeerd aan AMFI, begon haar carrière bij Viktor & Rolf. In 2017 richtten ze samen het label Botter op. Van 2018 tot 2022 waren ze creative directors van Nina Ricci, waar ze hun experimentele visie wereldwijd op de kaart hebben gezet.
Rushemy Botter over G-Star: “Ik heb geweldige herinneringen aan G-Star uit de late jaren ‘90. De ontwerpen, de items die ik droeg en de invloed die het merk had op de denim-cultuur. Het is een opwindende kans om nu zelf deel uit te maken van dit volgende hoofdstuk.”
Dit zijn snorren die geschiedenis hebben geschreven.
Veelgestelde vragen over G-Star:
Wie zijn de nieuwe creative directors van G-Star?
Rushemy Botter en Lisa Herrebrugh zijn aangesteld als creative directors voor de premium collecties van G-Star.
Wat is de RAW RESEARCH-lijn van G-Star?
RAW RESEARCH is een experimenteel sublabel van G-Star dat focust op innovatieve denimontwerpen en in 2016 werd gelanceerd door Aitor Throup.
Welke bekende ontwerpers hebben eerder voor G-Star gewerkt?
Onder anderen Pharrell Williams, Aitor Throup, Walter Van Beirendonck en Marc Newson werkten eerder mee aan bijzondere G-Star collecties.
Wanneer wordt de eerste collectie van Botter voor G-Star gepresenteerd?
De eerste collectie wordt verwacht tijdens de Paris Fashion Week in de zomer van 2025.