Het is altijd het opletten waard wanneer Mercedes-Benz een nieuwe auto voorstelt. Vooral als het een update is van één van de bestverkochte autoreeksen van het merk: de E-Klasse (samen met de populaire C-Klasse). In een poging om het modellenaanbod van het label te stroomlijnen heeft het automerk de Mercedes CLE, een sportieve tweedeurs coupé, gebaseerd op de innovaties van zowel de C- als de E-Klasse.
Hier doen ze dat door de C-Klasse Coupé en E-Klasse Coupé samen te voegen tot één auto. De auto is aanzienlijker groter dan de C-Klasse Coupé, ook al is ‘ie gebouwd op het chassis van de nieuwe C-Klasse. Hierdoor is de auto zelfs 15mm langer dan de oude E-Klasse Coupé voor een totale lengte van 4,85 meter. Dat maakt het ook achterin best comfortabel, maar… niet té lang alsjeblieft.
De extra lengte van de CLE zorgt ervoor dat de motorkap aanzienlijk langer lijkt. Al met al zit er voor ons een hint van de AMG GT coupé in de verhoudingen, ook al is de CLE natuurlijk een heel andere auto dan de high-performance tweezitter. Dit is allereerst een evenwichtig en gebalanceerde rit, zelfs op kronkelige wegen. Met een overvloed aan nauwkeurigheid en voorspelbaarheid, met genoeg sportiviteit als je wat haast hebt.
Onder de motorkap heb je de keuze uit de CLE 180, de CLE 200 (die ModMod reed) en de CLE 53 AMG 4Matic+. Die laatste heeft 449 pk en een 23 pk-sterke elektrische boost. Wij reden de 2.0 liter viercilinder met 204 pk, meer dan voldoende. Een plug-in hybride zou ook aanstaande moeten zijn.
Die 204 pk is overigens meer dan voldoende, want alle motoren zijn mild hybrids waardoor je de beschikking hebt over een extra 23 pk, handig voor het wegrijden of een tussentijdse sprint.
Wat de carrosserie betreft, lijkt de CLE absoluut veel op de huidige C-Klasse, met een lage grille (die opnieuw is ontworpen) en taps toeloopt op de neus, maar hij onderscheidt zich met gevormde randen en een gespierde achterkant. De coupé heeft ook nieuwe LED High Performance-koplampen, met de optie voor Digital Light-koplampen met een projectiefunctie.
Binnenin hebben vind je de derde generatie van het MBUX-infotainmentsysteem op een 11,9-inch centraal display dat op de bestuurder is gericht, samen met een vrijstaand 12,3-inch digitaal bestuurdersdisplay. En voor geluid krijg je het Burmester 3D surround sound-systeem met Dolby Atmos, verder verbeterd door twee luidsprekers bij de hoofdsteunen op de twee voorstoelen.
Met een intuïtieve besturing is het MBUX-systeem één van de meest gebruiksvriendelijke én snelle die er op dit moment zijn. Nieuw is toegang tot apps als TikTok, Angry Birds en vergadersoftware als Zoom. Maar… alleen te gebruiken in stilstand.
Het centrale touchscreen is de plek voor allerlei aanpassingen in de auto, van de airco tot aan rij-instellingen en veel meer. Deels ook te regelen door de vele aanraakgevoelige knoppen op het stuurwiel. Een hoeveelheid mogelijkheden die grenst aan waanzin, maar wat gewenning en je komt erdoorheen zonder je ogen teveel van de weg te houden tijdens het rijden.
De stembesturing biedt dan ook uitkomst. De nieuwe derde generatie MBUX is een stuk slimmer geworden en met personalisatie en een vleugje kunstmatige intelligentie baan je je zo een weg door de vele menu’s. Geautomatiseerde AI-aangedreven routines en een hulpprogramma voor het ‘revitaliseren’ is ook een aardige om te proberen. Door middel van geluid en massage wekt ‘het algoritme’ je, als ‘het’ denkt dat je misschien moe bent.
De Mercedes-Benz CLE Coupé start bij €63.865, al stuwde onze uitvoering en optielijst ‘m tot rond de €90.000. Is het samenvoegen van twee coupés tot één de juiste zet? Dat lijkt er wel op. Een knappe machine die, hoewel eerder een GT dan een sportwagen, zowel bergpassen kan bedwingen als een schijnbaar eindeloze A2.