De buggy die je kunt kennen van Steve McQueen’s The Thomas Crown Affair houdt nog wel: vierwielaandrijving, twee motoren voor 200 pk en een actieradius van 240 of 480 km.
De duinbuggy’s zijn ontegenzeggelijk één van de symbolen van de jaren zestig en zeventig, vooral van een bepaalde cultuur aan één van de Amerikaanse kusten. Die vervolgens ook in Europa aankwam. Geboren werkvoertuigen, zijn de duinbuggy’s echte auto’s geworden dankzij Meyers Manx, die in 1964 de eerste montagekit op de markt bracht om de Volkswagen Kever om te bouwen.
Van daaruit werd een nieuwe sector geboren waarin verschillende bedrijven probeerden succes te behalen. De nieuwe EV gaat de Meyers Manx 2.0 Electric heten. Het is ontworpen door auto-ontwerper Freeman Thomas, gecrediteerd met de originele ontwerpen voor de Volkswagen New Beetle en de Audi TT. Het lijkt opmerkelijk veel op de originele Meyers Manx. Eigenaar Phillip Sarofim vertelde TechCrunch echter dat de ronde koplampbehuizingen het enige onderdeel zijn van de originele Meyers Manx. Al het andere is opnieuw ontworpen.
De Meyers Manx 2.0 wordt eleverd met twee batterijpakketten, 20 kWh of 40 kWh. Die pakketten leveren een bereik van 240 of 480 kilometer voor de weglegale duinbuggy. Met deze laatste accelereert hij in 4,5 seconden van 0-100 km/u.
Hoe de Meyers Manx 2.0 die prestaties en actieradius bereikt met zo’n klein batterijpakket? Gewichtsvermindering. De duinbuggy weegt slechts ongeveer 680 kilogram. Dat is ongeveer hetzelfde gewicht als een Kever uit het begin van de jaren 60.
Meyers Manx zal voor het modeljaar 2023 een eerste serie van 50 duinbuggy’s bouwen. Deze voertuigen zullen bètatesters zijn voordat het bedrijf opschaalt voor een uitgebreidere productierun. Sarofim vertelt dat de auto’s zullen worden gebouwd door een in de VS gevestigde fabrikant die niet ‘per se een autofabrikant’ is. Er wordt helaas nog geen woord gerept over de prijsstelling.