Mini introduceert nieuwe designtaal met de Aceman

Mini heeft een volledig elektrisch crossover-concept gepresenteerd, de Aceman genaamd, waarvan het bedrijf zegt dat het dit de designtaal van toekomstige modellen zal zijn.

Ondanks dat het als merk diep geworteld is in traditie, bereidt Mini zich momenteel voor op een verschuiving naar een volledig elektrische line-up binnen het volgende decennium.

Hoewel deze overgang nog enkele jaren op zich laat wachten, heeft Mini ervoor gekozen om het publiek al een vroege blik te geven op hun toekomstige designtaal met de onthulling van de Mini Concept Aceman.

Velours

De crossover-SUV leent hier en daar absoluut wat van Mini’s huidige design, maar met vier meter lang en twee meter breed is het gedurfder. Alleen al om een design te veranderen welke op dit moment zeer goed verkoopt. De concept car is vanaf nul ontworpen om een ​​unieke gebruikerservaring te creëren, zoals ze het zelf zo mooi noemen.

In de praktijk komt dit neer op strakke looks en een keur aan gepatenteerde verlichtings- en geluidssystemen, waaronder veelkleurige projectielampen ingebed in de hemelbekleding die het dashboard en de deurpanelen verlichten, plus een grafische projector onder de voertuig wanneer de deuren worden geopend.

Mini’s welbekende ronde centrale display is ook bijgewerkt met een OLED-unit, terwijl het voertuig nu wordt bestuurd via een stuur met multifunctionele knoppen dat is gelamineerd in een donkergroen velours.

Union Jack

Het interieur van de auto is volledig verstoken van leer of chroom en is voorzien van stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen die zijn afgewerkt met een combinatie van verschillende stoffen. Een flexibele middenconsole, samen met een verplaatste versnellingshendel en parkeerrem – die nu worden bediend via schakelknoppen – creëren een ruimere en meer cleane cockpit voor de bestuurder.

Uitlopende wielkasten bieden dan weer ruimte voor aanwezige 20-inch lichtmetalen velgen. Naast sportieve Matrix LED-koplampen, heeft de Concept Aceman ook een nieuw agressief grille-ontwerp. De LED Union Jack-achterlichten van de huidige generatie blijven gelukkig dan weer wel.

De kosten zijn nog onbekend, maar mogelijk verschijnt volgend jaar al een productieversie van de Aceman op de Europese markt.