Netflix deelt voor het eerst kijkdata, Undercover op plek 1876

Netflix heeft voor het eerst kijkgegevens over zijn catalogus vrijgegeven. Wel met een kleine ‘maar’…

Netflix, de streamingdienst die al lang bekritiseerd wordt vanwege een gebrek aan transparantie over hoe shows en films presteren op het platform, heeft gisteren een uitgebreide deep dive gepubliceerd over waar abonnees naar kijken. Dit gaat over de eerste helft van 2023. Het is de bedoeling dat Netflix een dergelijke lijst elk half jaar gaat delen.

Het eerste rapport bevatte kijkgegevens van meer dan 18.000 titels, wat neerkomt op een totaal van bijna 100 miljard kijkuren. The Night Agent, een politieke thriller, was in de eerste helft van 2023 wereldwijd het meest bekeken op Netflix, met 812 miljoen uur. Met seizoen twee van Ginny & Georgia op de tweede plek met 665,1 miljoen uren en Arnold Schwarzenegger’s FUBAR op de tiende plek met 226,2 miljoen uur.

The Night Agent

Er is geen informatie vrijgegeven over het aantal mensen dat exact naar de series kijkt, het gaat hier puur om het aantal gekeken uren. De volledige top 10 zie je hieronder.

Netflix eerste helft 2023NaamAantal uur gekeken
1The Night Agent: seizoen 1812.100.000
2Ginny & Georgia: seizoen 2665.100.000
3The Glory: seizoen 1622.800.000
4Wednesday: seizoen 1507.700.000
5Queen Charlotte: a Bridgerton story503.000.000
6You: seizoen 4440.600.000
7La Reina del Sur: seizoen 3429.600.000
8Outer Banks: seizoen 3402.500.000
9Ginny & Georgia: seizoen 1302.100.000
10FUBAR: seizoen 1266.200.000

Het is een grote beleidsverandering; Netflix heeft al meer dan tien jaar geen kijkgegevens gedeeld en raakte nogal in paniek toen twee jaar geleden interne gegevens over Squid Game naar buiten kwam.

Tijdens een persmoment met de media erkende co-topman Ted Sarandos dat het gebrek aan transparantie over de populariteit van zijn shows had geleid tot wantrouwen bij makers.

“In het begin was het niet echt in ons belang om zo transparant te zijn, omdat we een nieuw bedrijf aan het opbouwen waren en we ruimte nodig hadden om te leren,” aldus co-CEO Sarandos. “Het onbedoelde gevolg van het ontbreken van transparantere gegevens was dat het in de loop der tijd een sfeer van wantrouwen creëerde tegenover producenten en makers en over wat er op Netflix gebeurde. Door meer gegevens te delen, hoop ik dat het een betere omgeving creëert voor ons, voor de producenten, voor makers en voor de pers.”

Undercover, seizoen 1

Waarop Netflix toevoegt dat ‘succes er op Netflix is in alle soorten en maten’. “We beslissen niet alleen door het aantal bekeken uren. We hebben enorm succesvolle films en tv-programma’s met zowel lagere als hogere kijkuren. Het gaat erom of een film of tv-programma het publiek enthousiast heeft gemaakt – en de omvang van dat publiek in verhouding tot de economische aspecten van de titel.”

Voor wat betreft Nederland staat Undercover seizoen 1 met Frank Lammers en Elise Schaap ‘bovenaan’, op plek 1876 met 11,2 miljoen kijkuren. Niet Engelstalige-programma zijn überhaupt goed vertegenwoordigd, deze waren verantwoordelijk voor 30 procent van de kijkcijfers. België deed het trouwens net iets beter met de VRT-coproductie Rough Diamonds, welke op plaats 168 eindigde met 72,8 miljoen kijkuren.

Zelf het een en ander uitpluizen? De volledige top 18.000 vind je hier.