Nike wil klassiekers opnieuw uitvinden, maar dan duurzaam

Nu duurzaamheid iets is waar geen enkel merk meer omheen kan, is Nike hier al veel langer mee bezig. In pogingen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en het meeste van de grondstoffen uit gerecyclede materialen te halen, heeft Nike zijn uitgebreide seizoenscollectie onthuld in zes van zijn lijnen.

Ze noemen het zelf de ‘Move to Zero’. Deze lente en zomer lanceert Nike diverse seizoenscollecties die gebruikmaken van duurzame materialen en methoden om Nike te helpen enkele van zijn ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen voor 2025 te bereiken.

Capsule Collectie

Zoals het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen met een half miljoen ton en 100 procent van hun afval niet meer op stortplaatsen te dumpen, maar zorgen voor recycling. De capsule-collecties waar het om gaat, lopen van Tech Pack tot het Air Max Motif. Het laat zien welke impact Nike kan hebben als het zijn innovaties weet op te schalen en écht iets gaat betekenen voor het milieu.

Greenwashing

Geen greenwashing hier dus, maar een nieuwe serieuze stap in het verduurzamen van het merk uit Oregon. Beginnend met de kledingcollectie, die Nike Pro, Sportswear en Tech Pack bevat. Deze bestaat nu ten minste voor 50 procent uit gerecyclede materialen. Uitblinkers hiervan zijn het iconische Windrunner-jack van de Sportswear-lijn. Nu gemaakt van minimaal 75 procent gerecycled TPU, evenals het geïsoleerde vest van het Tech Pack, dat Thermore EcoDown Marble-isolatie heeft die volledig is gemaakt van gerecyclede polyestervezels.

Als je het over Nike hebt, dan mogen sneakers natuurlijk niet ontbreken. De schoenen zijn waar de andere helft van Move to Zero uit bestaat. Onder meer met de nieuwe, pastelkleurige Nike Sun Club en meer klassieke paren in de Air Max-collectie. Vanaf dit moment hebben de iconische Air Max 90, 95 en 97 elk een bovenwerk dat is samengesteld uit volledig gerecycled polyester en ten minste 25 procent gerecycled synthetisch leer.

Wat zeker een impact heeft als je bedenkt dit een groot deel is van de jaarlijks 780 miljoen schoenen die Nike verkoopt. Bekijk de Move to Zero-collectie grondiger of hun eigen website of in de gallery hierboven.