Zijn grootvader begon een weverij in 1881 in het noorden van Italië. En toen zijn vader jong stierf, nam Nino Cerruti in 1950 noodgedwongen het heft in handen van het familiebedrijf. Hij was nauwelijks twintig jaar, maar na de oorlog de beweging aan die de Italiaanse mannenmode op de internationale kaart zette. ‘Made in Italy’ was hun strijdkreet, en Nino Cerruti hun aanvoerder.
Het traditionele vakmanschap van de Italiaanse kleermaker groeide uit tot de industrie die nu de internationale luxe-markt domineert (Giorgio Armani leerde als junior bij Cerruti het vak). Ondertussen bedacht Cerruti het zogenaamde deconstructed jasje, het jasje zonder voering. Die techniek wordt inmiddels breed omarmd, vanwege de souplesse, beweeglijkheid en het zachte silhouet van zo’n licht jasje, maar Cerruti vinkte dat dus al in de jaren zeventig af. Respect.
Nino Cerruti overleed begin vorig jaar op 91-jarige leeftijd. Omdat hij al vroeg de communicerende kracht van film herkende (zijn eerste bedrijf droeg de naam Hitman), werkte hij veel samen met de sterren en films uit Hollywood. Daarom eren we hem met een galerij films die zijn handtekening dragen.
1. De strohoed van Faye Dunaway in Bonnie & Clyde (1967)
Cerruti had in 1965 Jean-Paul Belmondo al gekleed, maar dit was zijn eerste voet tussen de deur in de Verenigde Staten – niet wetende dat de film Bonnie and Clyde, maar ook de strooien hoed van Bonnie (Faye Dunaway) klassiekers zouden worden.
2. Jack Nicholson in The Witches of Eastwick (1987)
Daryl Van Horne (Jack Nicholson) is in deze film een duivelse ladies man met een – oef – paardenstaart. Maar goed, Jack Nicholson komt overal mee weg. Zeker omdat de blik sowieso afgeleid wordt door het triomfantelijke trio Cher, Michelle Pfeiffer en Susan Sarandon.
3. Richard Gere in Pretty Woman (1990)
Edward Lewis (Richard Gere) gaat een zakelijk contract aan met het hoertje Vivian (Julia Roberts), aan wie hij vervolgens zijn hart verliest. Dat doet hij terwijl hij de Wall Street Journal leest in in een grijs double-breasted pak met gigantische revers en een puntig pochet. Buiten het werk draagt hij een zachtgrijs jasje met een brede das met opvallend kleine strop en hypnotiserende print. Cerruti wilde Gere eruit te laten zien als een Westkust-man met internationale allure. Daar hielp ook diens auto bij: een Lotus Esprit.
4. Michael Douglas in Basic Instinct (1992)
Cerruti creëerde voor deze film van Paul Verhoeven een cleane look voor Michael Douglas, die in deze film de rol speelt van Nick Curran, een agent met blijkbaar een CAO-overstijgend salaris, aangezien hij zich Italiaans maatwerk kan veroorloven. De eerste keer dat hij Douglas in deze film zichtbaar is, draagt hij een taupe-kleurig pak met notch lapel (het liggende v-tje) in de revers en een jasje zonder split – typisch voor Italiaanse pakken van die tijd (Jules Deelder zwéérde bij jasjes zonder split). Zijn broek heeft een dubbele bandplooi. Het lichtblauwe overhemd is van Anto, de beroemde kleermaker uit Beverly Hills.
5. Robert Redford in Indecent Proposal (1993)
Robert Redford speelt de rol van multimiljonair John Gage die het koppel David (Woody Harrelson) en Diana (Demi Moore) een miljoen dollar beloofd voor een nachtje met Diana – het indecent proposal uit de titel. Gage gaat gekleed in ouderwetse Hollywoodstijl: scherpe lijnen, crispy overhemden, stropdassen met patronen. Maar Redford blijft elegant, ondanks het licht-ranzige voorstel aan Diana/Demi. De puntige boorden van zijn overhemden en de heerlijk gestropte dassen doen denken aan Redfords rol in The Great Gatsby uit 1974.
6. Clint Eastwood in In the Line of Fire (1993)
Als Secret Service-agent diende Clint Eastwood op te gaan in de menigte. Om die reden bedacht Cerruti verschillende soorten wol om Eastwood er in zijn grijze pak zo neutraal mogelijk uit te laten zien. Er werd voor een single breasted-jasje gekozen omdat Eastwood dan makkelijker naar zijn pistool kon reiken. Opvallen deed hij in de film inderdaad niet. Hij redde wel de president van de Verenigde Staten.
7. Christian Bale in American Psycho (2000)
Christian Bale verbeeldt in deze film perfect de powerdressing van de jaren tachtig, dat decadente decennium waarin het verhaal (van Bret Easton Ellis) zich afspeelt. Patrick Bateman (Christian Bale) is een Wall Street-yuppie die part-time ‘bijklust’ als seriemoordenaar. Zijn uniform: pinstripe pakken, stevige stropdassen, overhemden met contrasterende boordjes, bretels, brede schouders en een Rolex Datejust 16013, het model dat Richard Gere ook draagt in Pretty Woman.