Hoe No Time To Die die openingsscène voor elkaar kreeg

Onder meer door 32.000 liter frisdrank en betonnen blokken vermomd als decor.

Geen enkele James Bond-film is compleet zonder een coole achtervolging met een Aston Martin vol gadgets. No Time to Die is daarop geen uitzondering. Leuk weetje: Stuntcoördinator Lee Morrison kwam met een ongebruikelijke oplossing om de straten meer grip te geven: frisdrank. 32.000 liter frisdrank werd op straat gespoten. Na het drogen maakte de drank het oppervlak plakkerig, waardoor de banden meer grip kregen. Het plan werkte, waardoor de stuntrijders scherpe bochten konden nemen en door nauwe steegjes konden racen.

Aston Martin DB5

Daniel Craigs laatste Bond-film begint met een boeiende achtervolging met in de hoofdrol de iconische Aston Martin DB5 die door de straten van het Italiaanse Matera scheurt. Inmiddels heb je waarschijnlijk al de nieuwste Bond-film gezien, die ook een Aston Martin DBS Superleggera en een Valhalla-prototype bevat om van te kwijlen. Deze fascinerende video achter de schermen van Insider, onthult de geheimen achter het maken van de opening. Terwijl de meeste films tegenwoordig als snel hun toevlucht nemen tot het gebruik van CGI-effecten, werden de meeste stunts in de film echt gedaan.

Special Effects Supervisor Chris Corbould: “De DB5-achtervolging was zeer interessant om te doen, omdat we in Matera filmden dat duizenden jaren oud is. Met deze achtervolging op hoge snelheid moesten we heel respectvol zijn voor alle oude gebouwen. Dus wanneer we een donut hadden van één van de auto’s of een scherpe bocht, dan plaatsten we betonnen blokken rond de gebouwen en lieten we ze eruitzien alsof het onderdeel was van het bestaande gebouw.”

The Spy Who Love Me

Corbould zegt ook hoe het team de opening, ‘rauw, hard en to-the-point’ wilde houden. In plaats van te ‘over-the-top’. Hij verklaarde dat het ‘doel van de scène was om ervoor te zorgen dat de visuele effecten niet op zichzelf zouden opvallen en ervoor te zorgen dat de reeks paste in de verhaallijn’. De klus is geklaard, want het resultaat is één van de meest memorabele actiescènes in een James Bond-film tot nu toe.

De met een Oscar bekroonde Supervisor van onder meer Inception en de Dark Knight-trilogie heeft meer dan voldoende ervaring met het werken aan Bond-films. Zeker met credits die teruggaan tot Roger Moore’s The Spy Who Loved Me uit 1977. Het is vrij duidelijk dat Corbould het een en ander weet over het maken van een onvergetelijke openingsscène voor 007. Kijk bijvoorbeeld naar zijn meer recente werk. Zoals de openingsscène met de trein in Skyfall uit 2012 in Istanbul en de helikopterstunt in Spectre uit 2015 in Mexico-Stad. Laten we hopen dat Corbould aanblijft, ook al heeft Craig de Ian Fleming-creatie vaarwel gezegd.