Is deze batterij de heilige graal voor EV’s?

Binnen zes minuten geeft de Nyobolt-batterij je 250 kilometer actieradius.

Overig
De trainer met de platte pet is niet meer
Door Arno Kantelberg
Overig
9 dingen waar vrouwen op letten 
Door Arno Kantelberg

Nyobolt heeft een nieuwe Concept EV onthuld en de auto is zo ontworpen dat hij in slechts 6 minuten volledig is opgeladen. De auto is ontworpen door Julian Thomson die het ontwerp voor deze nieuwe EV op zijn eigen Lotus Elise inspireerde.

Een uitkomst voor iedereen die op het punt staat om de overstap te maken van verbrandingsmotor naar elektrisch voor je volgende auto. Eén van de dealbreakers is nog steeds de tijd die nodig is om je auto op te laden.

Natuurlijk heb je snelladers die 80 procent laden in een half uur, maar wat als je een lange reis maakt of als je te laat op je werk komt en realiseert dat je bent vergeten om de batterij ’s nachts op te laden? Het in het Verenigd Koninkrijk gevestigde bedrijf Nyobolt heeft een oplaadtechnologie ontwikkeld die in minder dan 6 minuten op vol vermogen kan komen. Een op de Lotus Elise gebaseerd voertuig is gebruikt om de baanbrekende prestaties te demonstreren.

Om de technologie te onthullen, werkte Nyobolt samen met ingenieursbureau Callum en ontwerper Julian Thomson, die zo’n 30 jaar geleden de originele Elise ontwierp. Thomson keert opnieuw terug voor dit – in potentie – revolutionaire nieuwe project. Het Lotus-model stopte de productie in 2021, dus deze conceptversie is slechts een evolutie van de Elise in plaats van een reproductie. Met een cabriolet van koolstofvezel is de nieuwe rit 100mm breder en 150mm langer en staat hij op 19-inch wielen.

Met 155 mijl (zo’n 250 kilometer) is het bereik van het Nyobolt-project iets lager dan gemiddeld, maar de record-oplaadtijd wint ‘m. En voor het geval je sceptisch bent over de levensduur van deze pakketten: Nyobolt heeft het voertuig meer dan 2.000 keer opgestart zonder noemenswaardig prestatieverlies. Nog beter nieuws is dat, zodra 1MW-laders beschikbaar komen, er ook grotere pakketten kunnen worden gemaakt met dezelfde technologie om grotere voertuigen zoals vrachtwagens of bussen van stroom te voorzien.

Hoewel de specifieke toekomstplannen nog niet zijn gepresenteerd, wordt verwacht dat de productie van de batterijen volgend jaar van start gaat. Meer details vind je op de website van Nyobolt.

Overig
De trainer met de platte pet is niet meer
Door Arno Kantelberg
Overig
9 dingen waar vrouwen op letten 
Door Arno Kantelberg