Hoe sportief is de Nederlander ècht?

Dat blijkt positief uit te vallen. Het Europees kampioenschap voetbal en de Olympische Spelen blijken extra te motiveren.

Entertainment
Jouw gids voor ADE
Door Arno Kantelberg
Entertainment
De beste HBO-series voor als je Netflix hebt...
Door Lisanne Meeder

Het merendeel van de Nederlanders is sportief, zo blijkt uit een onderzoek van Zalando. Meer dan tweederde (78%) van de Nederlanders doet minstens één keer per week aan sport of lichaamsbeweging, zo is de uitkomst.

Geen rust, wel regelmaat

Zo’n 12% sport één keer per week of is fysiek actief, 41% doet dit meerdere keren per week en een kwart zegt zelfs dagelijks aan lichaamsbeweging te doen.

Motivatie

De grote sportevenementen die deze zomer plaatsvinden, zoals het Europees kampioenschap voetbal dat nu in volle gang is en de Olympische Spelen – daarover hier meer – die volgende maand van start gaan, zijn in Europa een extra motivatie om zelf actief bezig te gaan. Uit het onderzoek blijkt dat dit vooral geldt voor jongere mensen, met meer dan een kwart (26%) binnen de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar.

Sportkloffie

Het onderzoek is uitgevoerd door Zalando, dus een link met kleding is niet ver weg. Van de Nederlanders geeft 78% aan sportkleding te kopen. Dan doen ze vooral fitnessen op een sportschool (39%), hardlopen (19%), en fietsen (10%). Van degenen die sportkleding kopen, is meer dan de helft (51%) het ermee eens dat ze zich meer gemotiveerd voelen om te sporten als ze kleding dragen die ze mooi vinden.

Comfort voor stijl

Bij het kiezen van hun type sportkleding letten Nederlanders vooral op comfort: 58% zegt dat hun favoriete sportkledingstijl comfortabel en ontspannen is. Ze vinden dit belangrijker dan hoe functioneel en prestatiegericht (13%) een stijl is. Bovendien zijn de Nederlanders die sportkleding kopen meer gefocust op hoe innovatief sportkleding is: 69% is het ermee eens dat innovatie een grote rol speelt bij het kiezen van sportmode.

Bovendien is 48% van de respondenten die sportkleding koopt het ermee eens dat het design een belangrijke factor is bij het winkelen voor sportkleding. Dit geldt met name voor de 18-34-jarigen, met 66% van de respondenten in deze leeftijdsgroep die het een belangrijk aspect vinden.

Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau iVox. Het bedrijf nam de enquête af onder 1.000 Nederlandse consumenten tussen 30 mei en 5 juni 2024. Het onderzoek is representatief op geslacht, leeftijd en diploma.

Over Zalando

Het in 2008 in Berlijn opgerichte Zalando bedient zo’n vijftig miljoen actieve klanten in 25 markten.

Campagne

Met de campagne ‘Your best is yet to come’, waarvan je in dit artikel de beelden ziet, wil het bedrijf mensen inspireren zichzelf te ontdekken en te uiten door middel van sport. Klanten worden aangemoedigd om onbevreesd in verschillende sportdisciplines te duiken, zonder bang te zijn om tekort te schieten. Bekende namen in de campagne zijn Robert Lewandowski, één van de meest succesvolle voetballers van zijn generatie. Alexia Putellas, aanvoerder van FC Barcelona Femení en het nationale vrouwenvoetbalteam van Spanje. Mode- en fitnessondernemer Caro Daur; eSports-ster Ebru Önal en de voor een Grammy genomineerde artiest Pusha T.  

Entertainment
Jouw gids voor ADE
Door Arno Kantelberg
Entertainment
De beste HBO-series voor als je Netflix hebt...
Door Lisanne Meeder