De (echte) Orient Express is terug vanaf 2025

Onderneem de reis van schrijvers, spionnen en royalty in 2025.

Bijna 40 jaar nadat de klassieke Orient Express in 1977 stopte met rijden, komt één van de meest bekende treinen ter wereld terug in 2025. Jawel, er is nog een andere trein die nu al rijdt, maar die is van gigant LVMH en mag niet puur de naam Orient Express gebruiken.

De eerste blik op de gereviseerde rijtuigen maakt indruk. Het bestaat uit 17 rijtuigen van de originele Nostalgie-Istanbul-Orient-Express, die in 2015 in Polen werden ontdekt. Ontworpen door de Franse architect Maxime d’Angeac, combineert de trein een esthetiek uit de jaren 1920 met een eigentijdse twist.

Voor de beginners: die 17 historische rijtuigen van de eerste Orient Express-treinen zijn van Georges Nagelmackers, de initiatiefnemer die de rit eind 19e eeuw lanceerde.

Kijk ook hieronder naar de Bar-Car, een weelderige etalage die je uitnodigt onder grote lichtkoepels een cocktail te nuttigen. De bar is voorzien van een glazen bar, een eerbetoon aan René Lalique. Bij elke tafel saat een klok voor cocktail- en dinertijden. Voor de champagneservice is een belknop gereserveerd.

De restauratiewagen herziet de codes van de Orient Express. Maxime d’Angeac herinterpreteert het ‘rail’-motief van Suzanne Lalique-Haviland uit de jaren 1930, gecombineerd met moderne details die het oude interieur eren.

Dan zijn er nog de meer dan weelderige suites. Overal zijn de hoeken afgerond, de scheidingswanden bekleed met kostbaar hout en leer, de hoofdeinden geborduurd met hout, parelmoer en brons. Een badkamer en dressing completeren de ingenieuze indeling. Nee, niet heel subtiel, maar toch verleidelijk.