De horlogewereld ging door COVID versneld aan de e-commerce. Een aantal grote merken hadden al een aanzienlijke online aanwezigheid, maar nagenoeg elk merk zette de turbo erop toen alle winkels gesloten waren.
Het gemak van een online aankoop blijft bij de luxere horlogemerken, het is tenslotte iets dat je als consument tegenwoordig ook wel mag verwachten. Toch blijft de ouderwetse stenen winkel. Online is gemakkelijk, maar… noem ons ouderwets, leg je een paar duizend euro neer voor een mechanisch horloge; dan is de ervaring om zoiets aan te kopen ook een belangrijke.
Vorige week opende IWC Schaffhausen zijn nieuwe flagship boutique in Amsterdam en iets daarvoor koos Tudor ook al voor Amsterdam met een exclusieve pop-up tot en met eind januari. Net voor kerst zijn er nog twee: Panerai en TAG Heuer. Overigens allebei in samenwerking met Schaap en Citroen. Allemaal gesitueerd aan de Amsterdamse P.C. Hoofstraat. En het was daar al geen straf voor horlogefans.
Italiaans Design
De eerste Panerai boutique in Nederland (P.C. Hoofstraat 128) is een feit en oogt exact zoals je verwacht. Een mix van marmerlook, hout en metaal weerspiegelt de uitstraling van het horlogemerk. Met onder meer een bar en een ruime selectie van hun collecties. Een combinatie van Italiaanse design en Zwitserse horloge-expertise.
Met de grote ramen oogt de boutique uitnodigend. Eenmaal binnen is het eerste dat opvalt de grote lichtgevende klok, gebaseerd op de lichtgevende wijzers en indexen die je in Panerai horloges terugziet door de lichtgevende Super-LumiNova-coating.
De inrichting werkt goed om de verhalen achter de horloges en de Panerai-ambassadeurs te verkennen. Maar, waar het om gaat, de selectie aan horloges is meer dan indrukwekkend te noemen. Van cleane driewijzer-modellen tot aan de meest gecompliceerde stukken. Alles zie je terug, vaak in combinatie met digitale schermen om nog meer te weten te komen over de afzonderlijke horloges.
Cinema & F1
Nóg een nieuwkomer in Nederland: de TAG Heuer boutique (P.C. Hoofstraat 142). Een logisch gevolg van het merk dat dit jaar goede zaken doet. De verwachting volgens Reuters deze week is dat de TAG Heuer-verkoop in 2023 met tien procent is gestegen. Waar een hechtere band met Formule 1 en ambassadeur Ryan Gosling ongetwijfeld een bijdrage hebben geleverd.
De 86 vierkante meter grote boutique (gesplitst over twee verdiepingen) is ontwerpen volgens het nieuwste winkelconcept van het merk. Hun interne ontwerp- en architectenbureau tekende voor het design met strakke lijnen, luxe materialen en een kleurstelling die overeenkomen met de collecties.
Ook is er een speciale VIP Lounge, voor als je wat meer privacy wenst. Maar of je nu wel of niet in de Lounge zit, de boutique zit vol met moderne en klassieke collecties, aangevuld met objecten uit de wereld van TAG Heuer. Van film tot aan de racewereld met een Red Bull-racepak van Max Verstappen en meer retro met grote Porsche-miniaturen, ter ere van TAG’s samenwerking met Porsche.
Davide Lunghi, algemeen directeur van TAG Heuer Centraal Europa: “TAG Heuer verstevigt de merkpositionering in Centraal-Europa en kondigt met trots de opening aan van zijn eerste boutique in Nederland. We zijn enthousiast over deze unieke kans om de krachten te bundelen met Schaap en Citroen Juweliers voor een samenwerking die onze toewijding aan de Nederlandse markt onderstreept.”
Mark van Nieuwkerk, CEO Schaap en Citroen Juweliers voegt toe: “Wij zijn trots om samen te werken met TAG Heuer voor een nieuwe boutique in de P.C. Hooftstraat. Het merk is eigentijds en innovatief en stijgt daardoor in populariteit.”