David Benedek is eigenaar van DBK parfums – één van de meest succesvolle nieuwe geurhuizen uit Frankrijk. De dertiger weet dus alles van parfums, van geurbestanddelen tot hoe de geurindustrie werkt. De Parijzenaar, hieronder zie je ‘m op rechts, is daarom de man om je advies te geven bij het aanschaffen van een nieuwe geur. Dat maakt de kans dat je eindigt met een parfum dat echt bij je past, een stuk groter. Dat is mooi meegenomen gezien je voor een béétje geur inmiddels een klein vermogen moet neerleggen. Overigens, dit is wat jij gemiddeld uitgeeft aan je uiterlijk.
De vier adviezen van David Benedek
Huid versus papier
“Ga niet af op van wat je van een papieren strookje, de zogenaamde blotter, ruikt. Probeer een geur uit op je huid. Dan merk je namelijk pas echt hoe een parfum bij jou ruikt en hoe het parfum zich op jouw huid gaat ontwikkelen. Zo zijn geuren ook geconstrueerd: om op je huid te dragen.”
Geen haast
“Neem de tijd. Want wat je in eerste instantie ruikt zijn de openingsnoten van een parfum. Dit vervliegt in een paar minuten en dan ruik je pas het hart van de geur. Een kwalitatief goed parfum heeft minimaal tien minuten nodig om zich te ontvouwen. Dus ja, dat vergt een tijdsinvestering. Dus ga niet naar een parfumerie als je haast hebt, maar trek er wat tijd voor uit.”
Open
“Probeer niet bevooroordeeld te zijn. Heb je in je hoofd dat je niet van rozen in een geur houdt? Of dat een parfum met vanille niets voor jou is? Probeer het toch eens, je zou wel eens heel aangenaam verrast kunnen worden omdat deze bestanddelen door parfummakers op heel uiteenlopende en creatieve manieren verwerkt worden. Er zijn volop geuren met rozen die niet eenduidig naar de bloem ruiken, maar waarin ze wel wat toevoegt aan het geheel. En er zijn heel veel parfums met vanille die beslist niet voldoen aan het beeld dat jij van vanillegeuren hebt.”
Milieu
“We produceren geuren die creatief zijn en die vreugde brengen, maar we produceren wél, dragen bij aan de overvoed die er al is. Daarom vind ik het belangrijk dat we onze verantwoordelijkheid op dat gebied nemen. Glas hergebruiken, gerecycled papier… Het zou mooi zijn als het ook voor de consument een pre is als een bedrijf daar actief mee bezig is en het milieu serieus neemt.”