De nieuwe Peugeot e5008 is de grote broer van de e3008, de auto die we op deze plek onlangs nog lovend bespraken. De auto’s zijn gebouwd op hetzelfde platform en met dezelfde techniek, maar er is één groot verschil en dat zit ‘m in het uiterlijk. De aflopende daklijn die van de 3008 een knappe coupé maken, ontbreekt bij de Peugeot e5008.
De Peugeot heeft achterin namelijk ruimte nodig, ook in de hoogte. We hebben hier te maken met een zevenzitter met drie rijen stoelen, daar past geen aflopend dakje bij. Maar toch is de e5008 geen bus geworden. En ook geen veredelde bestelauto zoals de Citroën Berlingo. Dit is een extreem comfortabele SUV met een sportief vernis.
De nieuwe versie van de 5008 is langer, breder en hoger dan de vorige versie, die overigens buitengewoon succesvol was als gezinsauto. De nieuwe e5008 is nog steeds een gezinsauto (want zeven stoelen), maar Peugeot’s hoofdontwerper Matthias Hossan heeft er een stoere SUV van weten te maken, met een grille als een leeuwenkop en koplampen als leeuwenklauwen.
Dit is kortom een auto met alle praktische voordelen van een MPV. De ruimte is uitzonderlijk: de wielbasis is verlengd met maar liefst 27 centimeter voor extra ruimte). En er zijn niet zo heel veel zevenzitters op stroom, dus Peugeot vult met deze auto een gat in de markt.
Tijdens een zonovergoten weekend in Zweden reed ModMod deze nieuwe, volledig elektrische 5008 over bos- en snelwegen. De accu brengt je ruim 500 kilometer ver, dus we hadden alle tijd om het uitzicht langs de Zuid-Zweedse kust te bewonderen. Het accupakket in de bodem houdt het zwaartepunt van de auto laag, wat de rij-beleving enorm ten goede komt.
De auto is zelf in staat de resterende accucapaciteit te voorspellen middels EV-routeplanning, wat zorgt voor stressvrij rijden – je kunt het opladen op deze manier perfect plannen. (ModMod reed de versie met een 507 kilometer-accu, maar er is ook een long range-versie met een actieradius van 660 kilometer.)
En wat een genot is het toch om in de i-cockpit te zitten. De fraaie afwerking aan de binnenkant is doorgetrokken in de hele auto (dus ook op de tweede en derde rij). De stoffen afwerking van het dashboard en de portieren, dat is een kleine tactiele sensatie. Wat ook geldt voor het scrollwieltje in de middenconsole waarmee je het volume van de audio regelt – een heerlijk detail.
Peugeot gebruikt tegenwoordig de slogan Power to Allure om hun modellen aan te prijzen. Maar Premium Luxury zou ook een passende stempel zijn, want dat is wat deze Peugeot 5008 uitstraalt. Van de verzonken ramenlijsten tot de zonneschermen die voor de achterramen te trekken zijn, en van het panoramadak tot de massagestoelen (alleen voorin – klimaatregeling en stoelverwarming werkt wel voor de achterpassagiers).
Waarom de rijkste man ter wereld in een Peugeot 205 reed.
Het dashboard wordt gedomineerd door het 21 inch panoramische display waar we al mee leerde opereren in de 3008. In het midden zijn er de i-toggles met tien programmeerbare snelkoppelingen. Een van die snelkoppelingen is beschikbaar voor Apple CarPlay of Android Auto. De spraakassistent is voorzien van chatGPT.
De elektrische 5008 komt in drie versies, onder meer een all wheel-drive versie en dus een model met 660 kilometer range (230 pk elektromotor op de voorwielen). Er volgt ook nog een benzine-versie met 136 pk hybridemotor en een plugin-hybride.
Factsheet
- Breedte 1,89 meter
- Lengte 4.79 meter
- Hoogte 1.69 meter
- 0–100 km/h 9,7 seconde
- Actieradius 502 / 660 kilometer
- Bagageruimte Tot 1815 liter
- Standaard Warmtepomp voor extra efficiëntie
- Prijs €49.520 (€ 45.720 voor de hybride versie)