De Peugeot Quasar is een van de opvallendste conceptauto’s uit de jaren tachtig en inmiddels een cultklassieker onder autoliefhebbers. Deze futuristische auto werd in 1984 ontwikkeld om Peugeot’s technische innovatie en ontwerpvisie te tonen.
De Quasar had een opvallend en aerodynamisch ontwerp met scherpe lijnen en een cockpitachtige cabine. De auto leek – zeker in 1984 – rechtstreeks uit een sciencefictionfilm te komen, met een panoramisch glazen dak en deuren die omhoog openden.
De Quasar was gebaseerd op het chassis van de Peugeot 205 Turbo 16, een iconische rallyauto uit die tijd (de Peugeot 205 was in 1984 op zich al revolutionair; een game changer in het segment van mini-auto’s). Hij werd aangedreven door een 1.6-liter turbomotor die maar liefst 600 pk leverde. Met de Quasar wist Peugeot een link te maken naar de rallysuccessen van het merk.
Het interieur was net zo futuristisch als het exterieur, met een dashboard vol digitale displays en een uitgebreide geluidsinstallatie. Het interieur werd voorzien van moderne stoffen en technologieën die hun tijd ver vooruit waren.
Hoewel de Quasar nooit bedoeld was voor massaproductie, gaf hij een indruk van wat mogelijk was op het gebied van ontwerp en techniek. Hij diende vooral als een etalage van Peugeot’s innovatievermogen.
Afgelopen december onthulde Matthias Hossann, hoofd van Peugeot Design, een nieuwe interpretatie van de Quasar ter ere van het veertigjarig jubileum van het oorspronkelijke concept. Deze moderne versie werd gepresenteerd als onderdeel van de LegendReborn-serie en werd gedeeld op sociale media – er is – helaas – alleen een digitale versie.
De 2024-versie van de Quasar heeft dezelfde subtiele uitstraling, dezelfde lage motorkap en dezelfde grille met drie horizontale sleuven. Maar in de nieuwe versie vinden we drie LED-strepen in de koplampen en de dansende leeuw is vervangen door het nieuwe Peugeot-embleem (nog altijd een leeuw, maar nu alleen zijn kop).
Maar het moet gezegd: het Quasar-DNA is onmiskenbaar aanwezig. Deze digitale conceptauto katapulteert ons moeiteloos terug naar de jaren tachtig. Let ook op die enkele ruitenwisser, verticaal geplaatst en perfect gepositioneerd om de enorme voorruit in tweeën te splitsen. De naar boven openende deuren, het Quasar-logo op de zijkant en die wielen; elk detail is een stijlstatement dat ‘jaren tachtig’ uitschreeuwt.
Wel belangrijk om te beseffen: er is geen fysiek fundament. Het heeft daarom ook niet zoveel zin om te speculeren over welke aandrijflijn, motor of platform deze auto zou kunnen hebben. Dit is puur een designoefening van Matthias Hossann. Dus zoals de ontwerper zelf benadrukt: er is voorlopig geen reden om daadwerkelijk naar de showroom te rennen.