Hoe(d) invloedrijk is Pharrell Williams

De nieuwe creatieve baas van Louis Vuitton was al invloedrijk in de popmuziek – kijk maar naar de geschiedenis van zijn hoeden.

PARIS, FRANCE - MARCH 06: (EDITORIAL USE ONLY - For Non-Editorial use please seek approval from Fashion House) Pharrell Williams attends the Louis Vuitton Womenswear Fall Winter 2023-2024 show as part of Paris Fashion Week at Orsay Museum on March 06, 2023 in Paris, France. (Photo by Marc Piasecki/WireImage)

Pharrell Williams is misschien wel de invloedrijkste man in de mode. Dat had hij zelf waarschijnlijk een paar maanden geleden ook nog niet voorzien, maar sinds zijn aanstelling als creatief directeur van Louis Vuitton is hij een key player.

Eerder al was Pharrell de invloedrijkste man in de popmuziek. Hij bracht de disco terug in de dansmuziek met Get Lucky, gunde Robin Thicke zijn moment van ultieme coolness met Blurred Lines, en wist levensgeluk te vatten in Happy zonder ook maar iets van zijn authenticiteit te verliezen. 

Durf, originaliteit en creativiteit kenmerkten zijn muzikale uitingen, maar ook zijn garderobe, toen al.

Op het terrein van de mode was hij waarschijnlijk al de invloedrijkste man in showbiz. Hij legitimeerde de preppy kledingstijl, wat een godsgeschenk was, want de baggy outfits van de boze rappers werden daardoor ontmaskerd tot wat ze waren: uniformen van wansmaak en grootspraak. 

Maar Pharrell toonde zich ook een voorganger op het terrein van de hoofddeksels. Droeg hij in 2013 in de videoclip voor Blurred Lines nog een bescheiden zomerhoedje, voor de vierentwintig uur durende (!) clip van Happy trok hij alle denkbare hoedregisters open. 

En dan was er natuurlijk de hoed die hij droeg tijdens een optreden in 2014 op het Coachella-festival in Californië. Die hoed introduceerde hij al eerder, namelijk tijdens de uitreiking van de Grammy Awards van dat jaar. Die hoed is er een met een geschiedenis.

Muziek-buffs zullen de hoed herkennen uit een eerdere video, niet van Pharrell, maar van Malcolm McLaren, de legendarische manager van de Sex Pistols.

McLaren, een man die de vinger altijd goed aan de pols van de tijdgeest had, had in 1983 een hit met Buffalo Gals, een hiphopversie van een kinderliedje. In de clip draagt McLaren een dergelijke hoofddeksel, geïnspireerd op de hoeden van Canadese mounties. 

Om de cirkel rond te maken: Pharrell’s hoed komt van Vivienne Westwood, de Engelse ontwerpster met wie McLaren in de jaren zeventig de beroemde kledingwinkel SEX runde aan de Londense Kings Road.

Diezelfde Vivienne Westwood bouwde vervolgens een grote reputatie als ontwerper van het merk dat haar eigen naam draagt. Zes weken voor de aanstelling van Pharrell Williams als creatief directeur van Louis Vuitton overleed Vivienne Westwood, op 81-jarige leeftijd. Je zou kunnen zeggen dat het stokje werd overgedragen.