De Porsche van je dromen komt uit… Nederland

En hij is nog elektrisch ook.

Klassieke auto’s met een nieuwe of elektrische motor, moderne snufjes als stoelverwarming, airco en stuurbekrachtiging. Voor sommigen is het heiligschennis, voor anderen is dit het ultieme. Restomods heten ze en de nieuwste komt uit eigen land.

Een elektrische 911, dat is wat dit is. Porsche heeft zich daar nog niet aan gewaagd en koos voor de Taycan voor het elektrische aanbod. Twee Nederlanders besloten anders en richtte Voitures Extravert op. Martijn van Dijk en Jurgen Moerman begonnen in 2016, en willen de klassieke 70’s en 80’s 911 op de weg houden door ze te voorzien van moderne elektrische aandrijflijnen.

Donor Car

Quintessenza RS (fotografie: Voitures Extravert)

Vier modellen volgden, met nu de meest krachtige tot nu toe onthuld in de vorm van een geëlektrificeerd Porsche 911 Carrera RS-eerbetoon: de ‘Quintessenza RS’. Ze beginnen met een donor-911, die volledig wordt afgebroken, opgeknapt en herbouwd met behulp van een ultramoderne EV-krachtcentrale.

De software is afkomstig uit Californië en de carrosseriefabricage wordt uitgevoerd in Duitsland. Het hart van de RS is een synchrone, watergekoelde ‘e-engine’ van 227 kW (of 308 pk) en een indrukwekkend koppel van 700 Nm. De 0-100 tijd is een nette zes seconden. Over de actieradius zeggen ze niets, maar het is te verwachten dat het dezelfde 60 kWh is als uit de ‘gewone’ Quintessenza.

Elektromagnetisch

De Quintessenza RS is ontworpen om meer te kunnen dan snel weg zijn bij het stoplicht. De restomod 911 heeft namelijk elektromagnetische instelbare dempers die ‘m strakker laten rijden. Samen met de herkenbare ducktail-spoiler en grotere remmen zeggen ze dat hij beter stuurt dan het origineel, onder meer door een betere gewichtsverdeling met behulp van het batterijpakket. Andere moderne voorzieningen in de auto zijn airconditioning, cruise control, een high-end audiosysteem stuurbekrachtiging en een zonnedak. Een klassieker geschikt voor de moderne wereld.

Goedkoop is de Quintessenza RS niet. De anders 911’s overigens ook niet, deze starten bij €300.000 exclusief belastingen. De Quintessenza RS komt op €399.990 exclusief belastingen. De orderboeken zijn geopend.

Extra: Dit zijn een paar van onze andere favoriete restomods
Alfaholics