De eerste glimp van Porsche’s SUV vlaggenschip

Is de Porsche Cayenne niet genoeg voor je? Over een paar jaar word je op je wenken bediend.

Porsche maakte in de zomer van 2022 nieuwe plannen bekend. Een belangrijk onderdeel van dat groeiplan is het richten op een ‘hoger segment met grotere marges’. Eén van de voorbeelden is een nieuw vlaggenschip met de codenaam K1. Een volledig elektrische SUV die boven de Cayenne en Macan komt te staan, met drie zitrijen.

Porsche heeft de volledige details nog niet onthuld, maar we hebben wel onze eerste onofficiële blik op de K1 gekregen via autoplatform Car and Driver en fotograaf Glenn Paulina. Dit is wat we tot nu toe weten over de nieuwe SUV.

Je ziet ze op de Instagram-foto’s hieronder. De afbeeldingen laten een gecamoufleerde zwarte SUV zien die zijn gang gaat op een testcircuit, met een zichtbare imperiaal, omhullende achterlichten die lijken op die van de Cayenne en koplampen die er vrijwel identiek uitzien als die van de Macan EV.

Lees ook: De onverwachte ode: Porsche Carrera 5621

Het grote verschil is de grootte en het silhouet. De K1 is groter dan de andere SUV’s van Porsche, en de achterkant is vierkanter dan de fastback-stijl van de Cayenne en Macan. De looks zijn nog steeds sportief, denk een slankere en meer gestroomlijnde BMW X5. Porsche bevestigde dat de nieuwe elektrische SUV met drie rijen, in tegenstelling tot de Macan EV en de Cayenne EV, op het nieuwe SSP Sport EV-platform van Porsche zal rijden. Porsche zegt dat de nieuwe SUV met drie rijen een zekere mate van autonoom rijden zal bieden’. En die Cayenne EV? Die staat gepland voor 2025-2026.

De nieuwe SUV van Porsche zou nog steeds solide offroad-capaciteiten krijgen. Volgens geruchten zou de K1 zelfs beschikken over een geavanceerd 4×4-systeem met koppelvectoring (verschillend koppel naar elk wiel om de auto zo beter te besturen) en achterwielbesturing. Een luchtvering zorgt in de meest extreme omstandigheden voor een ‘aanzienlijke rijhoogte’.

Net zoals exacte specs is de prijs ook nog afwezig, maar prijzig is geen slechte gok. Zelfs volgens de toch al prijzige Porsche-normen. De instapprijs zou in ieder geval hoger liggen dan het huidige Cayenne topmodel: de Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT van €219.600. Hiermee wordt het een cruciaal onderdeel van Porsche’s ‘Road to 20’-plan om uiteindelijk een winst van 20 procent te behalen op zijn voertuigaanbod. De nieuwe SUV is gepland voor ‘de tweede helft van dit decennium’. Een weloverwogen gok is 2027, nadat de elektrische Boxster, Cayman en Cayenne zijn gearriveerd.