Range Rover wordt persoonlijk

Geld maakt niet gelukkig, maar het geeft toch beslist meer voldoening om in een Range Rover rond te rijden dan in een ‘gewone’ SUV.

Als een Autobiography- of SV uitvoering niet volstaat, dan is er ook de SV Bespoke dienst voor nóg meer weelde en personalisering.

Bespoke is in de wereld van luxe goederen (denk aan kleding en mechanische horloges) de echte onderscheidende factor. Bespoke, de Engelse term voor gepersonaliseerd maatwerk, is synoniem te komen staan voor high-end luxury. Automerken hebben het maatwerk ook ontdekt; de wachtlijst voor een custom Rolls-Royce of Bentley is dan ook lang.

Range Rover volgt deze trend met zijn inmiddels vijfde iteratie. ’s Werelds eerste luxe SUV is ruim vijftig jaar oud en het succes heeft inmiddels vele volgelingen. Zelfs merken als Lamborghini (Urus) en Aston Martin (DBX) meten zich in het SUV-segment.

Maar hoe divers ze ook zijn, allemaal willen ze iets benaderen van wat Range Rover al bezit. Zoals elektronische luchtvering die de auto zelfs voorbereidt op een bocht, vierwielbesturing in krappe bochten en een geavanceerd filtersysteem om die stadse ritten wat draaglijk te houden – om maar wat te noemen.

Voor mensen die een nog uniekere SUV willen rijden, introduceert Range Rover nu SV Bespoke. Die route kun je kiezen als je minimaal een Range Rover Autobiography- of Range Rover SV-versie hebt aangevinkt.

Personalisering is niet helemaal nieuw voor het merk. Range Rover heeft een lange geschiedenis van het aanbieden van individuele eigenschappen aan zijn klanten, met voorlopers van de huidige service die teruggaan tot het begin van de jaren 1990.

Match to Sample

In deze nieuwste vorm biedt SV Bespoke een rijkere en uitgebreidere dienst dan ooit. In totaal zijn er 391 interieurmateriaalkleuren en 230 verfkleuren in het SV Bespoke-palet. Maar wil je datzelfde groen als je lunchtrommel op de basisschool, dan is er ook de zogenaamde match to sample. Dat gaat zelfs zo ver tot aan individuele afwerkingen van edelmetalen badges (tot aan 24-karaats goud), in kleur afgestemde wielen, grille en de grafische afwerking van de carrosseriezijde. 

Tuning

Die vrijwel onbeperkte ruimte voor individualiteit gaat ver en bijna alle esthetische elementen van je Range Rover zijn aan te passen, behalve carrosseriepanelen of -componenten. Range Rover belooft alle verzoeken naar behoren in overweging te nemen, maar spatbordverbreders en halve ‘pizzaovens’ op de motorkap worden overgelaten aan de tuningscene.

Familiewapen

Wat het interieur betreft, kun je elke bestaand Range Rover-leer of Ultrafabrics-bekleding specificeren, welke dan weer gecombineerd wordt met stiksels en afwerkingsmaterialen die jij wenst. Moet het dashboardkastje zich onderscheiden van de andere dashboardpanelen? Een specifiek tweekleurig stuurwiel in leer? Vraag en gij zult ontvangen. En ja, er is ook de mogelijkheid voor speciaal borduurwerk en gravures, dus het familiewapen of je initialen zijn te vereeuwigen.

Atelier

De Range Rover SV Bespoke kunnen klanten samenstellen in de speciale SV Bespoke Commissioning Suite in Groot-Brittannië, een speciaal atelier dat is ingericht om je door elk van de zeven stappen te begeleiden. Wereldwijd kun je ook bij geselecteerde dealers terecht of voor het gemak kan je het maatwerk ook online doornemen, inclusief videoverbinding waar ‘een exclusieve virtuele service’ je het proces laat zien. En de prijs? Als je dat moet vragen zegt het helaas al genoeg. Maar voor de nieuwsgierigen, zoals wij, het begint gemakkelijk bij zo’n €250.000.