Rauwe graffiti en strakke architectuur zijn (soms) een prima combinatie. Zo blijkt in deze expositie.

Met de tentoonstelling Graffitecture: Typographic Blueprints verkent het STRAAT Museum het snijvlak van graffiti en architectuur. Dat doet het Amsterdamse museum aan de hand van het werk van vier innovatieve kunstenaars: SODA, Gary Stranger, Antigoon en Georgia Hill.

Antigoon door Pascale Duin

Het viertal combineert de rauwe energie van graffiti met de georganiseerde lijnen van architectuur en design. In totaal zijn zo’n vijftig werken te zien, waaronder enkele installaties.

Relevantie

Graffiti wordt nog vaak geassocieerd met illegaliteit, maar dit stadium is al lang voorbij, zo stelt STRAAT. Graffitecture staat stil bij de creatieve mogelijkheden van typografische kunst en laat bezoekers kennismaken met de groei, het raffinement en de relevantie van graffiti in het hedendaagse artistieke en culturele landschap.

Antigoon

Middels de optische illusies van SODA, de architectonische lettervormen van Gary Stranger, de experimentele machinale creaties van Antigoon en de poëtische monochrome ontwerpen van Georgia Hill ontstaat een dynamisch samenspel tussen chaos en controle, spontaniteit en precisie.

Door typografie in te zetten in hun openbare kunst herdefiniëren deze kunstenaars onze relatie met stedelijke omgevingen en design. Als onderdeel van de tentoonstelling toont STRAAT ook een verzameling procesfilms van de tentoongestelde kunstenaars.

Gary Stranger aan het werk

Over de kunstenaars

SODA (1977, Italië) manipuleert platte oppervlakken met beperkte kleurpaletten om fenomenale illusies van driedimensionale diepte te creëren.

SODA

Gary Stranger (1970, Verenigd Koninkrijk), lid van de legendarische MSK (Mad Society Kings), combineert de taal van graffiti met het nauwgezette ambacht van design, waarmee hij unieke architectonische typografische vormen creëert.

Gary Stranger

De Eindhovense Antigoon (1983) verlegt de grenzen van materiaal en proces – via zijn uitzonderlijke tools als inktmachines en verfblowers maakt hij met futuristische precisie geometrische hints van lettervormen.

Antigoon

Georgia Hill (1988, Australië) voegt een persoonlijke en poëtische laag toe door reflectieve zinnen te mengen met typografische ontwerpen die wereldwijd te zien zijn in galerieën, op stadsmuren en gebouwen. Het werk op het openingsbeeld is ook van haar.

Georgia Hill

Praktisch

De tentoonstelling is te zien van 14 februari tot en met 18 mei 2025 in het STRAAT Museum, NDSM-Plein 1, Amsterdam (nok oord). Alle informatie vind je hier.

Nieuw werk voor de vaste collectie

In de collectie van het STRAAT Museum zijn al grootschalige werken opgenomen van zowel Gary Stranger, SODA en Antigoon. Met de tentoonstelling als aanleiding zal ook Georgia Hill nieuw werk maken voor de permanente collectie van het museum. Dit doek voegt zich bij de meer dan 180 andere werken op groot formaat, waarmee de levendige en diverse collectie van STRAAT blijft groeien. Eerder werkte het museum al samen met deze kunstenaar.