Denim geïnspireerd op Rembrandts etstechniek

G-star vertaalt Nederlands beroemdste schilder (én etser) naar het denim

rembrandthuis g-star

Museum Het Rembrandthuis in Amsterdam is het voormalige woonhuis en atelier van Rembrandt van Rijn. De Nederlandse schilder woonde en werkte in het huis van 1639 tot 1658, een van de meest productieve periodes van zijn carrière. 

Rembrandt was niet alleen een geweldige schilder, hij was ook een fenomenale etser. Nederlands’ grootste schilder experimenteerde volop met compositie en techniek. Het resultaat daarvan is te zien in de tentoonstelling die morgen opent in het Rembrandthuis in Amsterdam, een tentoonstelling waar denimmerk G-Star de hand in heeft.

Het Rembrandthuis benaderde het Nederlandse merk met een interessant voorstel. Rembrandt was een kunstenaar die zijn prenten op papier afdrukte, maar ook experimenteerde met andere materialen, zoals perkament en Japans papier. Zou G-Star met dat gegeven aan de haal kunnen gaan? Met andere woorden: een moderne interpretatie geven aan Rembrandts innovatieve manier van experimenteren?

De ontwerpers van G-Star kozen voor Rembrandts zelfportret uit 1639 als basis. Met behulp van de nieuwste lasertechniek onderzochten ze welke soorten denim, washings en coatings het beste resultaat opleverden. De expositie in het Rembrandthuis toont enkele hoogtepunten van Rembrandts prentkunst en laat tevens het onderzoek naar de denimcollectie zien.

Directeur Milou Halbesma van Museum Rembrandthuis zegt: “Wij willen de wereld inspireren met Rembrandts werk en leven, en dus ook met zijn vakmanschap. Dat doen we door bekende kunstenaars, gevestigde ontwerpers, maar ook beginnende makers uit te nodigen om nieuw werk te maken. Met hun innovatieve variatie op Rembrandts etstechniek voegt G-Star een prachtig hoofdstuk toe aan Rembrandts huis als het Huis van Vakmanschap.”

 Met dit vliegtuig stal G-Star de show in Milaan.

De exclusieve, uniseks collectie bestaat uit zes zorgvuldig ontworpen stukken, waaronder twee unieke denim jackets, twee jeans, een denim shirt en een parka. De prints op de items zijn geïnspireerd op één van Rembrandts meest beroemde etsen die ook in de tentoonstelling de hoofdrol speelt, en is met lasers op denim aangebracht. 

Gwenda van Vliet, Chief Brand Officer G-star: “Dit bijzondere project biedt ons de mogelijkheid om Rembrandts unieke werkwijze op een moderne manier te vertalen en hem onder de aandacht te brengen bij een jongere doelgroep wereldwijd. In samenwerking met het Museum Rembrandthuis hebben we zijn iconische zelfportret verwerkt in de denimcollectie. Wij geloven dat kunst de kracht heeft om werelden te verbinden en op een creatieve manier samen te brengen. Deze collectie is daar een fantastisch voorbeeld van.”

* * *

De tentoonstelling Etched Denim is van 2 november 2024 tot en met 5 januari 2025 te zien in Museum Rembrandthuis, Jodenbreestraat 14, Amsterdam.

De capsulecollectie van G-star is vanaf vandaag verkrijgbaar in geselecteerde G-starwinkels wereldwijd en via g-star.com