Renault schetst perfecte 70’s restomod

Een vlaag van nostalgie met een 70’s coupé voor de 21ste eeuw.

Van de Manta GSe van Opel tot de N Vision 74 van Hyundai, restomods geopperd door het merk zelf, worden steeds populairder. Hyundai gaat de DeLorean-achtige N Vision 74 zelfs waarschijnlijk in productie nemen.

Wat het is? Unieke elektromodconcepten; modern, veelal elektrisch dus, maar met de styling van ’toen’. Het Franse Renault komt nu met het unieke elektrische restomodconcept in de vorm van de gloednieuwe R17.

Ora Ïto

De R17 electromod is een door de Renault fabriek zelf gebouwde conceptcar en is een gemoderniseerde versie van de Renault 17-sportcoupé uit de jaren 70. De R17 combineert retro-geïnspireerde details met een moderne twist en is geboren uit een samenwerking tussen de Franse autofabrikant en Ora Ïto, een beroemde Franse ontwerper die al eerder werkte voor onder meer Nike, Adidas, e-bike fabrikant Angell en Citroën.

Hoewel het direct is geïnspireerd op de originele Renault 17, is het nieuwe R17-concept een door en door moderne aangelegenheid. Alleen al het chassis is bijvoorbeeld gemaakt van koolstofvezel. Het ontwerp is gehuld in een Galactic Brown-kleurstelling en wordt aangevuld met aangepaste ledverlichting rondom.

Het hart van het R17-concept heeft een volledig elektrische aandrijflijn. Hoewel het aantal pk’s slechts op 270 ligt (op de achterwielen) moet het lage gewicht volgens Renault genoeg compenseren als je het hebt over trekkracht.

Bloemblaadjes

Het interieur is net zo verleidelijk met een mix van moderne en retro-elementen. Bekijk hieronder het nieuwe interieur. Dit omvat een centraal scherm, opnieuw ontworpen stoelen met de originele ‘bloemblaadjes’-structuur van de auto en een stuur dat voor een op maat gemaakt vier-gauge cluster is geplaatst. De hele cabine is afgewerkt met een combinatie van bruin satijnen merinowol en beige wollen stof.

Arnaud Bellon, VP van Renault legt uit: “De R17 restomod, opnieuw geïnterpreteerd door Ora Ïto, past perfect bij onze aanpak om erfgoed en innovatie te verenigen. De R17 was onderdeel van de popcultuur, een icoon van de jaren 70 met zijn avant-garde design en gedurfde persoonlijkheid. Dit project viert het originele iconische design van Renault en geeft het tegelijkertijd een eigentijdse draai met nieuwe functies om een ​​ervaring te creëren die generaties overstijgt. Bij Renault zijn we er trots op om samen te werken met gedurfde, getalenteerde ontwerpers zoals Ïto, om onze iconische modellen opnieuw uit te vinden en tegelijkertijd trouw te blijven aan de geest van het merk.”

Advertisement