Daar is de rok voor de man weer

Bij de veelbesproken Gucci-show doken twee mannelijke modellen op in een rok. Betekent dat dan eindelijk de doorbraak van de mannenrok?

Stijlpastoor
Het is nieuw, glimmend en glibberig
Door Arno Kantelberg
Stijlpastoor
panama hoed
Om door een ringetje te halen
Door Arno Kantelberg

Aurore Dupin (1804 – 1876) was een aristocratische dame die bekend werd als schrijver onder de naam George Sand. Dat is inderdaad een herennaam, want Aurore/George was een lekker eigenwijze Parisienne die herenkleding droeg en een lekker geurende pijp rookte. 

Ze zette ook nog haar echtgenote, een halfgare baron, aan de dijk. En dat allemaal in de eerste helft van de negentiende eeuw! Wat een vrouw.

Feitelijk was George Sand wat we een cross dresser noemen, hoewel die term tegenwoordig gebruikt wordt voor mannen die vrouwenkleding aanschieten. Dat zegt veel over de emancipatie van de vrouw, maa óók van de man.

In het begin van de negentiende eeuw werd er nog raar gekeken naar een dame in pantalon, maar inmiddels is het gemeengoed, niks geks aan. Sterker nog; vrouwen dragen vaker een broek dan een rok of jurk. 

Voor George Sand was de keuze voor herenkleding een praktische, en geef haar eens ongelijk; de vrouwenkleding van die tijd was allesbehalve comfortabel: onderrokken, korsetten, kousen, gedoe. Die vlieger gaat nu niet meer op; rokken en jurken zitten misschien nog wel comfortabeler dan een broek.

Maar waarom stappen mannen dan niet over op de rok?

Het Italiaanse modehuis Gucci toonde op vrijdag 13 januari de mannencollectie voor komend najaar. Het was een heel diverse show, met uiteenlopende kledingstukken. Daaronder ook twee rokken, een zwarte en een bruine. 

Er was lang uitgekeken naar deze Gucci-show, omdat het de eerste show was na het opzienbarende vertrek van Alessandro Michele, de Creatief Directeur die in 2015 was aangetreden en het merk naar een jaaromzet van bijna 10 miljard euro stuwde.

De reacties na de show waren gemengd. Moderecensenten misten een duidelijke signatuur; weer anderen vonden het mooi maar misschien ook een beetje saai.

Tussen al die recensies was er nauwelijks opwinding over de twee rokken. De twee rokken in de Gucci-show werden als een fait accompli gezien, iets wat erbij hoort, maar waarvan je weet dat het toch niet door gaat dringen in het straatbeeld.

Al vanaf de introductie van de metroseksueel in de jaren negentig wordt er gespeculeerd over rokken voor mannen. Vaak wordt verwezen naar de beroemde (beruchte?) sarong die David Beckham droeg in 1998 – de officieuze kick-off van een trend die nooit tractie kreeg.

David beckham victoria sarong

Ondertussen zijn we een kwart eeuw verder. Op de catwalk is de rok inmiddels een verplicht onderdeel – de oom die je wel móet uitnodigen op je bruiloft, hoewel de hele familie hem er eigenlijk niet per se bij wil hebben.

Bij de discussie over mannen en broeken moet ik altijd denken aan Denis Thatcher, de echtgenoot van Margaret Thatcher, de Iron Lady die met harde hand regeerde over Groot-Brittannië. Op de vraag wie thuis de broek aan had, antwoordde Denis Thatcher: “Ik. En ik was en strijk ze ook.”

Stijlpastoor
Het is nieuw, glimmend en glibberig
Door Arno Kantelberg
Stijlpastoor
panama hoed
Om door een ringetje te halen
Door Arno Kantelberg