Nostalgie herleeft in dit pop-up boek!

Veel game-ontwikkelaars hebben hun oorsprong in de arcadehal. Het verhaal achter die tijd lees je in het pop-up boek Sega Arcade: Pop-Up History.

Entertainment
typhoon
Wat we kunnen leren van Typhoon
Door Arno Kantelberg
Entertainment
Minne Koole is een beetje koekoek
Door Lisanne Meeder

Darren Wall publiceerde dit boek na een succesvolle Kickstarter-campagne. Voor ongeveer €40 bestel je ‘m en lees je de verhalen achter vernieuwende kasten als Space Harrier, After Burner en Hang-On en de belangrijkste man achter de games: Yu Suzuki. Met een paar extreem gedetailleerde pop-ups die je door het boek heen vindt.

Voor iedereen die ze niet uit de eerste hand heeft meegemaakt, is het moeilijk om de betoverende kracht van de arcadehal in de jaren 80 en 90 compleet te begrijpen. Een woedende storm van licht, geluid en geur (die laatste was niet altijd aangenaam), werd je typische arcadehal gedomineerd door flitsende schermen en opeengepakte tieners.

Toen de rechttoe-rechtaan kasten te ‘gewoontjes’ werden, waren daar Sega’s vele ‘Taikan’-arcademachines. Taikan staat voor ‘body sensation’ en was Sega’s antwoord op het herstellen van wat opwinding in de verder uniforme wereld van arcadekasten.

Hang-On was de eerste die deze aanpak toepast, waardoor spelers de kans kregen om op een replica op ware grootte van een echte fiets te rijden. Het zou worden gevolgd door After Burner, Out Run en Power Drift. Je ziet ze allemaal in een klassieke pop-up in Sega Arcade: Pop-Up History. Met tekst geschreven door journalist Keith Stuart en de pop-upsecties zelf, ontworpen door Helen Friel.

Entertainment
typhoon
Wat we kunnen leren van Typhoon
Door Arno Kantelberg
Entertainment
Minne Koole is een beetje koekoek
Door Lisanne Meeder