Help! De skinny broek komt terug

De man die de skinny broek bedacht, is weer terug bij af. Au!

Stijl
See you in court!
Door Arno Kantelberg
Stijl
borg gerulaitis prinses caroline
De 30 coolste sporters aller tijden
Door Arno Kantelberg

Hedi Slimane was tussen 2000 en 2007 creatief directeur van Dior Homme, de mannenlijn van Christian Dior. De in Parijs geboren Slimane introduceerde bij Dior de skinny look die een kleine kledingrevolutie veroorzaakte. 

De skinny jeans die we deze eeuw om de hammen van jongens en mannen zien, begon bij de Dior-collectie van Slimane. Karl Lagerfeld viel er destijds tientallen kilo’s voor af; alleen maar om in die broeken en jasjes van Dior Homme te passen.

Na Dior trad Slimane aan bij Saint Laurent, waar hij vier jaar de scepter zwaaide. Bij Saint Laurent werden de broeken nog nauwer en de modellen nog dunner – op het anorexia af.

Hedi Slimane, zoon van een Tunesische vader en Italiaanse moeder, werd vervolgens in 2018 door Bernard Arnault aangesteld als creatief directeur van het Franse modehuis Celine. Het merk Celine is eigendom van LVMH, het grootste modeconglomeraat ter wereld. (Dankzij de brokken die Elon Musk aan het maken is, mag Arnault zich op dit moment de rijkste man ter wereld noemen.)

De opdracht die Bernard Arnault gaf aan Slimane: doe wat je bij Saint Laurent hebt gedaan. Daar wist Slimane de jaaromzet van zo’n 400 miljoen uit te bouwen naar een miljard euro. Voor Celine werd de lat ook hoog gelegd: verdubbel binnen vijf jaar de jaaromzet (die rond het miljard lag) en breidt het merk uit met een mannenlijn, parfum en haute couture.

De eerste mannencollecties van Slimane voor Celine waren veelbelovend. Daar zat nog wel een verdwaalde broek met sigarettenpijpen tussen (zie afbeelding hieronder), maar voor het overige wist Slimane zijn obsessie voor ultra skinny kleding te onderdrukken. Tót afgelopen donderdag.

Los van elke Fashion Week presenteerde Slimane een herfst/winter 2023-collectie in het Wiltern Theatre in Los Angeles. De show werd gevolgd door optredens van Iggy Pop, Interpol en The Strokes, want rockmuziek is de andere obsessie van Slimane.

Op de catwalk zagen we echter zijn nummer één-fascinatie terug: skinny jeans. Er waren ook lange lamé jurken en grote tassen, maar die skinny spijkerbroeken in het begin van de show, daar kon niemand omheen. Zo komen we er potdorie nooit vanaf.

Het leek er de afgelopen seizoenen op dat Slimane zich had neergelegd bij de ruimer vallende broek, maar helaas. Met de modellen op de catwalk was het al niet beter gesteld. Daar kwam geen kroketje aan te pas; de modellen waren wederom absurd dun.

Indie sleaze was de term die iemand opwierp voor de show, en eigenlijk voor de hele avond (Paris Hilton zat in het publiek). Hedi Slimane had er zelf geen gedachten over. Althans, hij wilde ze niet delen. De ontwerper geeft zelden interviews, dus ook deze keer niet.

Karl Lagerfeld is niet meer onder ons, dus die hoeft zich ook niet meer in een ultraskinny broek te persen. Voor alle andere mannen en vrouwen: Doe Het Niet. Je bent een mens, geen leverworst.

Stijl
See you in court!
Door Arno Kantelberg
Stijl
borg gerulaitis prinses caroline
De 30 coolste sporters aller tijden
Door Arno Kantelberg