Soled Out – Het gouden tijdperk van de sneaker-reclame

De sneakergeschiedenis in 720 pagina’s en 900 vintage advertenties.

We hebben wat nieuws voor op je koffietafel. Waardig voor eene nieuwe pontificale hoofdrol. Soled Out: The Golden Age of Sneaker Advertising is geschreven en samengesteld door Simon ‘Woody’ Wood, oprichter van het magazine Sneaker Freaker.

Het boek van uitgeverij Phaidon is een viering van sneakers en sportlegendes, geïllustreerd door middel van vintage printreclames uit de gouden eeuw van de sneakerindustrie. Het boek heeft 12 jaar in beslag genomen, met advertenties die lopen van de jaren 70 tot aan 2000.

Het bevat meer dan 700 pagina’s en 900 vintage afbeeldingen met een verhaal, vol interessante insider-verhalen en historische onthullingen. Visueel geeft het alleen al een fantastisch inzicht in hoe de grote bedrijven van toen werkten. Nike was vooral grof en schaamteloos, terwijl Adidas juist terughoudend was. Nike is McEnroe, Adidas is Ivan Lendl.

Leuk detail is dat het meeste beeldmateriaal komt van de scans van Wood, gehaald uit tijdschriften die hij in de loop der jaren op eBay en rommelmarkten heeft gekocht. Naar eigen zeggen ‘een gigantische puzzel’.

Wood: “De advertenties van tegenwoordig hebben niet meer dezelfde charme als vroeger. Noch Nike, Adidas, New Balance, noch één van de andere grote merken koopt nog echt advertentieruimte in de tijdschriften van vandaag. De energie en creativiteit wordt eerder gebruikt om content te maken voor Instagram en Tiktok. Jammer, maar tijden veranderen.”

Soled Out: The Golden Age of Sneaker Advertising van Phaidon is nu uit en kost €59,95.