Deze merken zijn kampioen in de sportarena

Van oude (Adidas) tot nieuwe merken (Lululemon); deze heersen in de sportschool.

sport gewichten
Stijl
Het mooiste voetbalshirt aller tijden
Door Arno Kantelberg
Stijl
Prada steelt de show
Door Arno Kantelberg

De wereld van de sportkleding is een fascinerende arena waar innovatie, stijl en functionaliteit vechten om voorrang. Merken als Gymshark en Lululemon blinken uit met designs die even modieus als praktisch zijn, terwijl ‘oude’ merken als Adidas en Nike hun dominantie blijven bevestigen met cutting-edge technologie. Of je nu een doorgewinterde fitnessfanaat bent of niet, er is voor ieder wat wils.

Gymshark is het Britse wonderkind dat de sportkledingmarkt op zijn kop zette. Opgericht in 2012 in het Verenigd Koninkrijk door Ben Francis, toen nog een negentienjarige jongen die bij zijn ouders in Birmingham woonde. Francis begon vanuit de garage van zijn ouders met de productie van fitnesskleding voor bodybuilders. Dankzij de combinatie van innovatieve producten, sterke branding en het slim inzetten van social media groeide het merk uit tot een internationaal erkend merk.

Gymshark is hét label voor fitnessinfluencers. Betaalbaar en ontworpen met een focus op prestaties, bewijst Gymshark dat stijl en substantie hand in hand kunnen gaan. Toch blijft het merk puur gericht op de sportschool — hardlopers moeten elders shoppen. Voor hen is Adidas de klassieke keuze: minimalistisch Duits design, naadloos gecombineerd met een reputatie die is gesmeed op voetbalvelden en atletiekbanen wereldwijd.

Dan is er Lululemon, het Canadese antwoord op de vraag of functionele kleding stijlvol kan zijn. En dat antwoord luidt in geval van Lululemon volmondig ‘ja’. Ooit begonnen met yogakleding, biedt het merk nu een hele garderobe voor de moderne sporter, inclusief casual stukken die je zowel in de sportschool als op straat kunt dragen. Afgelopen zomer liet Lululemon in Parijs zien wat het merk in zijn (ontwerp)mars heeft door het Olympische team van Canada te kleden. Reigning Champ, een andere Canadese trots, mikt hoger met luxueuze materialen en tijdloze designs die net zo goed thuis zijn in de stad als op de crosstrainer.

Het Amerikaanse Under Armour is een merk dat continu blijft innoveren, en Asics levert met Japanse precisie kleding en schoenen af die perfect zijn voor gymgebruik. Ondertussen blijft Reebok, onder de vleugels van Adidas, trouw aan zijn roots met topkwaliteit die met name UFC- en CrossFit-atleten aanspreekt.

De heerlijk nostalgische Predator is terug.

En dan is er natuurlijk altijd nog Nike dat met zijn technologische voorsprong blijft domineren, en New Balance, dat traditie en innovatie combineert in een breed scala aan maten en stijlen. Tot slot is er Macron, de Italiaanse meester in duurzaamheid en performance, geliefd bij professionele teams en nu ook een serieuze optie voor de gewone sporter. Eén ding is zeker: sportkleding in 2025 draait niet alleen om prestaties, maar ook om persoonlijkheid en stijl.

Stijl
Het mooiste voetbalshirt aller tijden
Door Arno Kantelberg
Stijl
Prada steelt de show
Door Arno Kantelberg