Sprinten vs. Lange afstand run

Waarom je rent is belangrijk en wordt vaak vergeten. Wat is je doelstelling? We wegen de voor- en nadelen met je af.

Onderhoud
Lekker retro onder de douche
Door Redactie
Onderhoud
Tom Hardy ruikt goed
Door Redactie

Ren je om af te vallen? Ren je om je conditie te verbeteren? Ren je omdat je een wedstrijd moet lopen of wil je juist meer spieren opbouwen? Er zijn verschillende doelen die je kunt behalen met lange afstand rennen of sprinten. Beide manieren hebben hun voor- en nadelen, en elk zorgen ze voor andere resultaten.

Een duidelijk voorbeeld waarom je voor een doel moet kiezen is dit verschil tussen een marathonloper en een sprinter:

Voordelen lange afstand rennen:

  • Longcapaciteit verbetert.
  • Longinhoud wordt vergroot.
  • Betere doorbloeding van de bloedvaten: zuurstofvoorziening naar de spieren wordt groter.
  • Efficiëntere zweetafscheiding: het lichaam raakt minder snel verhit.
  • Vergroot de opslag van energie (koolhydraten) en houdt je gewicht daardoor onder controle.
  • Versterkt de structuur van je botten.

Nadelen lange afstand rennen: 

  • Door de duur en bij lange intensiteit is de kans op blessures groot.
  • Bij overgewicht is lange afstand rennen niet verstandig. Dit vergroot ook de kans op blessures.
  • Door de duur en de lange druk op de gewrichten is er meer kans op artrose.
  • De hormoonbalans bij mannen verandert als ze gaan rennen: testosteron wordt minder, oestrogeen kan verhogen.
  • Je valt af, maar breekt ook spierweefsel af. Kan uiteraard positief zijn mocht je te zwaar zijn, maar wil je eigenlijk niet.

Voordelen sprinten:

  • Je vetbranding en metabolisme gaan omhoog.
  • Je spieropbouw verbetert.
  • Versterkt de structuur van je botten.
  • Met sprinten maak je aanspraak op je FAST-TWITCH spiervezels. Je spieren zullen dus beter ontwikkelen en groeien.
  • Verbetert je conditie en je zult meer werk kunnen verzetten.
  • Sprinten zorgt ervoor dat het lichaam leert om vet te gebruiken als brandstof in plaats van koolhydraten en glycogeen.
  • Sprinten zorgt ervoor dat het lichaam beter afvalstoffen kan afvoeren.
  • Verbetert de gezondheid van je hart. Bloeddruk wordt lager als dit te hoog is.
  • Verbetert je longcapaciteit, longfunctie en conditie.
  • Het kost minder tijd.

Nadelen sprinten: 

  • Komt meer techniek bij kijken. Dus wil je het perfect doen, dan is het handig om met een trainer te werken.
  • Een goede warming-up is erg belangrijk, dus daar moet je extra tijd voor nemen.
  • De kans op blessures kan hoger zijn wanneer je warming-up niet goed is of de verkeerde technieken gebruikt.

Conclusie

Het is dus belangrijk voor jezelf om te bepalen wat je doelstelling is. Als jij een marathon wilt rennen, dan zul je aan de duurtraining moeten om de uren te maken en je spieren en gewrichten te laten wennen aan die lange afstanden. Wil je vet verliezen, dan kan dit werken met lange afstanden, maar zeker ook met sprinten. Wil je meer spieropbouw, dan is sprinten ook absoluut aan te raden, maar lange afstanden kan je dan beter links laten liggen.

Dus leg het voor jezelf eens naast elkaar en kijk wat het beste bij jouw doel past, maar ook wat het beste bij je lichaam past. Niet elk lichaam is gemaakt voor lange afstanden en ook niet elk lichaam is gemaakt voor sprinten.

Onderhoud
Lekker retro onder de douche
Door Redactie
Onderhoud
Tom Hardy ruikt goed
Door Redactie