Ondanks alle kwalijke plannen zit het altijd goed met één ding als het om filmschurken gaat: de architectuur. Neem alleen al James Bond in The Man with the Golden Gun (1974). Als hij vanuit een watervliegtuig boven de heldere wateren van de Phang Nga-baai in Thailand, Scaramanga’s lair ziet.
De schuilplaatsen van de beroemde bad guys behoren tot de meest memorabele decors in de geschiedenis van Hollywood. Van Scaramanga’s privé-eiland in The Man With the Golden Gun tot Darth Vader’s Death Star in Star Wars, het brutaliseer uit Blade Runner: 2049 en zelfs het stijlvolle Vandamm House uit North by Northwest met Cary Grant.
Een prachtig contrast met de duistere krachten. In het boek Lair: Radical Homes and Hideouts of Movie Villains (TRA Publishing) onderzoekt architect Chad Oppenheim samen met schrijfster Andrea Gollin deze schuilplaatsen hierboven en nog elf van de best ontworpen huizen of hide-outs. Het boek bevat ook interviews met productieontwerpers, wetenschappers en filmmakers, waaronder regisseur Michael Mann.
Gedetailleerde lijntekeningen en foto’s, inclusief plattegronden en uitsneden worden weergegeven op matzwarte pagina’s en een glinsterend zilverkleurig lijnenwerk.
Om de verzameling kwaadaardige ruimtes te introduceren bevat Lair een interview uit 2003 met de legendarische productieontwerper Ken Adams door schrijver Christopher Frayling. Adams, ook wel bekend als de ‘Frank Lloyd Wright van decor noir’, stond bekend om zijn meesterlijk ontworpen sets en machines voor tirannen om in te leven.
Met zijn kenmerkende combinatie van industriële moderniteit en elementen uit de oudheid, hielp zijn visie zeven van de Bond-films en hij werkte nauw samen met Stanley Kubrick bij het ontwerp van Dr. Strangelove’s oorlogskamer. Kijk ook naar No Time To Die en Safins eiland lijkt veel van Adams’ oude ontwerpen te eren.
Het mooiste van alles en waarom we je dit boek nu laten zien, is omdat ‘ie in de aanbieding is van €75 voor omgerekend zo’n €45. Houden we niks aan over trouwens, gewoon even een tip.
Fotografie: TRA Publishing