De TAG Heuer collab met Kith is ongetwijfeld een gevolg van de Omega x Swatch-samenwerking. Wat op zichzelf al een cruciaal moment in de branche was. TAG Heuer doet dit nu met streetwearmerk Kith, weliswaar in een hogere prijsklasse. Dit om de relatieve low-end Formula 1-horlogelijn uit de jaren 80 nieuw leven in te blazen en opnieuw vorm te geven.
Het kleine, kleurrijke, plastic quartzhorloge was het eerste dat ooit de naam TAG Heuer droeg. Het werd een succes en was veelal het eerste horloge dat je kocht van een gevestigde naam of kreeg, na bijvoorbeeld een diploma-uitreiking.
Quartzcrisis
Het was daarbij een broodnodige toevoeging voor het horlogemerk, want de Zwitserse horlogemakers zaten middenin de quartzcrisis. Zwitserse merken vochten in de jaren zeventig en tachtig voor hun leven in de nasleep van de goedkope en nauwkeurige nieuwe quartztechnologie uit Japan. Wat volgde in 1986: een door quartz aangedreven horloge met een stalen binnenkast en een kleurrijke glasvezel buitenkast.
Ze waren goedkoop en voldeden aan de behoeften in een markt waar Swatch net drie jaar actief was. In totaal werden er meer dan 3 miljoen Formula 1-horloges geproduceerd tot aan de 90’s.
Pinstripe
De heropleving, samen met Kith, wordt gelanceerd met dezelfde kastdiameter van 35mm. Zelfs met de originele mallen. In tegenstelling tot de glasvezelkasten zijn deze nieuwe edities echter voorzien van een combinatie van stevig Arnite-plastic, zwart PVD of roestvrij staal. Er zijn in totaal tien varianten gemaakt, elk met een unieke kleurstelling die een andere Kith-boetiek over de hele wereld vertegenwoordigt. Net als het origineel tikt er vanbinnen een quartzuurwerk.
Samen met de kastmaterialen zijn er nog wat updates: waaronder de krijtstreepwijzerplaat en een keuze uit stevigere rubberen of roestvrijstalen banden in plaats van de plastic versie van toen. Het kristalglas is ook versterkt van acryl naar krasbestendig saffier. De prijs is daardoor alleen wel gestegen, van een paar honderd euro (denk G-Shock) tot €1.500 voor een van de tien uitvoeringen.
Best veel geld voor quartz, al is de collab met Kith daar oorzaak van, net zoals het feit dat de nieuwe Formula 1 gelimiteerd is. Elk exemplaar is beperkt tot 250 stuks, de vijf plastic versies zijn bedoeld voor Kith Tokyo, Kith New York, Kith Miami, Kith Toronto en Kith Hawaii, terwijl de roestvrijstalen edities van Kith Los Angeles en Kith Paris beperkt zijn tot elk 350 stuks. Van de zwarte PVD-horloges, exclusief voor TAG Heuer-boetieks, zijn er 825 beschikbaar. Vanaf 6 mei kun je naar een Kith- of TAG Heuer-boetiek om er een te bemachtigen.