Gedurfd, scherp en met een paar van de beste gastrollen (Martin Scorsese, Greta Lee, Ice Cube). De 10-delige Apple TV+ serie The Studio is nu al één van de beste series van 2025. Vanaf 26 maart zie je de eerste twee afleveringen, waarna een wekelijkse volgt.
In de komedie speelt Seth Rogen de rol van Matt Remick, het nieuw aangestelde hoofd van Continental Studios. Terwijl films worstelen om relevant te blijven, vechten Matt en zijn team van strijdende ‘execs’ tegen hun onzekerheden, terwijl ze narcistische acteurs en angstige bazen het hoofd bieden. Waar elk setbezoek, castingbeslissing en prijsuitreiking een kans op succes of een catastrofe is.
De kern is daarom de aloude vraag of kunst en commercie naast elkaar kunnen bestaan in Hollywood. “Ik hou van films, maar nu ben ik bang dat het mijn taak is om ze te verpesten,” vertelt Rogen als Remick aan Patty Leigh (Catherine O’Hara) tijdens een vergadering in de Hollywood Hills.
In eerste instantie leek de serie veel gemeen te hebben met HBO’s The Franchise van vorig jaar. De aardige HBO Original was helaas een stuk minder scherp dan gedacht. Vooralsnog lijkt The Studio een veel sterkere komische klap uit te delen.
Seth Rogen heeft in ieder geval veel meer respect gekregen voor het werk van studiobazen. Maar ook minder, zoals hij onlangs vertelde aan Esquire. “Zoals ze in Hollywood vaak zeggen: ‘Het is showbusiness, er is een reden dat ze het showbusiness noemen, want het is een mix van show en business.’ En studiobazen zijn echt het kantelpunt tussen de show en de business en tussen kunst en commercie. Ze worden bijna dagelijks in een positie gebracht waarin ze moeten kiezen tussen het mogelijk maken en aanmoedigen van een gedurfde creatieve daad of voor zelfbehoud gaan en hun risico’s beperken. Met als resultaat dat ze gedurfde creatieve daden moeten ontmoedigen. Ik denk dat de goede studiobestuurder het aanmoedigt. De slechte hebben enkel oog voor zelfbehoud.”