Van klassieker naar supercharged GT

We worden doodgegooid met restomods. Klassieke looks met een techniek van nu. Deze 911 is er één van de buitencategorie.

Theon Design, één van die restomod outfits, heeft zijn nieuwste creatie onthuld. Bijzonder, want in totaal bouwen ze maar zo’n zes auto’s per jaar. De BEL001 Porsche 911 (964) is een op maat gemaakte opdracht voor een klant uit België.

De BEL001 beschikt over de allereerste 400 pk sterke zescilindermotor met supercharger van Theon. Ze beloven zelf een ‘hergedefinieerde’ 911 die de luchtgekoelde ervaring (een must voor puristen) naar ‘nieuwe hoogten brengt’.

De Porsche is een volledig gerestaureerde Porsche 911 (964) die is voorzien van een aantal modificaties. De meest opvallende is de 3,6-liter zescilinder waar we het zojuist over hadden, uitgerust met een Rotrex-supercharger. De motor is aan de rechterkant van de motorruimte gemonteerd, waar de originele airconditioning was geïnstalleerd, en produceert 400 pk. De dubbele koelers bevinden zich aan de andere kant van de motor.

De auto beschikt ook over een volledig herbouwde handgeschakelde versnellingsbak en een roestvrijstalen uitlaatsysteem. Het gebruik van koolstofvezel – afkomstig van een Formule 1-leverancier – helpt het gewicht van de auto te beperken tot slechts 1.265 kilogram.

En die airco? Die is vervangen door een lichtere en efficiëntere opstelling en de auto beschikt ook over een compleet nieuwe ophanging. Dit alles kostte Theon Design 18 maanden. Om de auto te ontwerpen, restaureren en af te leveren. Maakt die prijs van grofweg een half miljoen iets begrijpelijker. Enigszins…